Skip to main content

Amik Gambar Pakai Flash. Jaga-Jaga!


Bolehkah elektrik memasuki badan kita melalui flash kamera digital?

Ya 100% ia boleh berlaku.
Kejadian ini berlaku kepada seorang remaja lelaki berusia 21 tahun yang belajar kejuruteraan. Beliau meninggal dunia di hospital Keshwani. Beliau telah dimasukkan ke hospital dalam keadaan terbakar.
Sebab ?? 
Dia pergi ke Amravati untuk lawatan sambil belajar.beliau sedang menunggu kereta api di stesen kereta api bersama-sama dengan kawan-kawannya. Ramai daripada mereka telah mengambil foto dalam telefon bimbit mereka dan juga kamera digital. Pelajar ini juga cuba untuk mengambil gambar. Remaja lelaki itu tidak boleh mendapatkan gambar yang baik dari tempat dia berdiri. Jadi, untuk mendapatkan gambar lengkap, dia berundur sedikit. Tempat di mana dia berdiri, terdapat wayar elektrik 40,000 volt. Sebaik sahaja dia menekan butang kamera digital, elektrik 40,000 volt memasuki kamera melalui flash kameranya dan kemudian jari dan kemudian seluruh badan remaja itu. Semua ini berlaku dlm beberapa saat dan badannya 50% terbakar.dalam keadaan itu dia telah dibawa ke hospital Keshwani dan kemudian ke Mumbai dengan ambulans. Dia tidak sedarkan diri untuk 1 setengah hari. Oleh kerana badannya 50% terbakar, doktor mempunyai harapan tipis untuknya. Selepas itu dia meninggal dunia.
Ini boleh berlaku kepada sesiapa saja kerana kita semua menggunakan telefon bimbit.
Adakah kita bertanggungjawab?
‪#‎elakkan‬ menggunakan telefon bimbit di stesen minyak.
#elakkan menggunakan telefon bimbit semasa memandu.
‪#‎apabila‬ anda menerima panggilan semasa mengecas telefon bimbit; pertama keluarkan pin pengecas dan kemudian menerima panggilan.
# tidak meletakkan telefon bimbit di atas katil atau perabot kayu ketika mengecas.
‪#‎jangan‬ menggunakan telefon bimbit / kamera digital -flash di stesen keretapi atau mana-mana tempat lain, di mana terdapat wayar elektrik yang ada voltan tinggi.
Ini adalah untuk keselamatan anda.
Selepas membaca, sila berkongsi kerana mesej kecil ini boleh disimpan sebagai rujukan

# Terjumpa artikel ni kat FB. Guna hp kat petrol pump selalu gak aku buat.. huuuu scary... kena beringat lah lepas ni...

♥ mama Muhammad Dani Emir & Nur Izzara Dania ♥
Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…