Murtabak Maggi


Sekarang tiap-tiap malam, dalam kul 10 malam ke atas, mesti perut lapar.. Balik keje tak lapar lagi. Main-main ngan Dani, tidokan dia lepas Maghrib tu, aku pun mandi n selesaikan apa-apa yang patut. Tang kul 10 je, perut pedih..hoho, mintak di isi lah tu..:)

Malam semalam, aku masak spagheti goreng. Aku rasa tak sedap mana pun. Tapi husband makan, siap bertambah. Sedap katanya.. haha, tu sebenarnya balik keje lapar kan papa..hiks.. Gambar dinner aku tu takdelah aku nak snap..

Malam ni punya menu adalah hasil cetusan idea Kak N siang tadi kat opis. Aku pun gugel mencari resepinya.. Jumpa lah kat sini..

Aku copy paste balik ek..


bahan2 muratabak:
  • maggi kari sepaket
  • sausage - 2 batang - hiris nipis2
  • telur 2 bijik
  • bawang besar sebijik - dipotong dadu
  • cili api - 3 bijik hiris nipis.
  • serbuk lada hitam (optional)
cara2 memasak:
  • maggi tu rendam air panas sampai lembut - toskan
  • panaskan minyak sedikit > tumiskan bawang besar > masukkan sausage > bubuh perencah kari maggi > buh serbuk lada hitam sikit> masak sampai masak...
  • pecahkan sebijik telur > pukul telur tu skejap > masukkan maggi separuh > masukkan sausage yg ditumis tadi tu separuh > kacau2 lagi kasik semuanya bergaul secara intim... :p
  • panaskan pan @ kuali leper > letak sedikit minyak > dan gorengkanla murtabak maggi anda tu...
  • ulang cara sama utk separuh lagi maggi tadi. so, dptlah 2 bijik murtabak maggi bersausage


Tak semua aku ikut. Ada yang aku ubah macam sosej ngan maggi tu. Aku tak bubuh sosej, aku taruk daging cincang Ramlee tu. Maggi aku tukar jugak sebab stok maggi kari takde. Aku guna maggi asam laksa.. Telur aku tambah lagi sebijik. Sebab nampak macam maggi2 tu tak join together lah..takut kang jadik maggi goreng je kang..hehe.. Bila tambah lagi sebijik telur barulah dia nak jadik leper, buat macam telur dadar. So, maggi tu takkan terlerai lerai..

Tapi, barang siapa yang tak terer menterbalikkan telur dadar (telur dadar tu akan hancur), jangan cuba2 nak buat kat murtabak maggi ni jugak. Haha, alamatnya akan jadik macam gambar kat atas tu..=p Tak terer... Eh ke sebab pan aku tu tinggi sangat.. kalau pakai pan leper, mesti ok kot..=p

Ok, korang, selamat mencuba..:)


SayaSukaMalaysia
HowMalaysianAreYou?

2 comments:

NOR said...

penah wat jgk murtabak maggi nie...ms dok dgn makcik..=)

pRincESs_N said...

wahh..da lame aku x wat murtabak maggi ni..teringin puloks..

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...