Wednesday, November 2, 2011

Goreng pisang gebu


Yeay! Berjaya buat goreng pisang gebu ni. Sama macam yang Ibu buat.. Tapi takleh lawan lagi yang Ibu punya.. Rindulah goreng pisang Ibu..

Masa Ibu datang awal bulan 10 hari tu, Ibu buat goreng pisang dan aku mintak resepi. Sebelum ni buat tak endah dan tau makan je. Sekali bila dok teringat-ingat goreng pisang yang Ibu buat, aahhh sudah, bila la nak balik kampungnya kan..

Ibu cakap, cara dia mudah je. Campurkan tepung gandum ngan tepung goreng pisang Adabi tu sama sukatannya. Lepas tu, campur kan tepung beras sikit. Sesudu je. Kalau takde pun takpe. Serbuk kunyit sikit, untuk bagi kuning dan garam secubit. Campurkan ngan air dan bancuh agak pekat sikit supaya tepung tu betul2 salut kat pisang tu..

Lepas tu goreng!... Serius sedap! Cubalah!

Pisang pulak, aku suka pakai pisang abu. Rasa dia tak manis dan tak masam. Sedang2 je..


Nilah rupanya pisang abu. Jangan la tanya kenapa nama pisang ni pisang abu ye..Tidaklah ku tahu..=p

♥ mama Muhammad Dani Emir ♥

5 comments:

colorful muslimah said...

sedapp mkn petangg2 tuh..sy pggil pisang kelat abu..hehe

AnaLyana said...

a'ah, rasa dia kelat2 sikit kan tapi sedapppp.. buat cekodok pun sedap..

nanonano said...

pisang kelat abu sbb kelat, btw aku ske pisang tanduk, lg sedap lemak2 manis gtu

ct rahani said...

owh tepung adabi kena campur ngan tepung gandum yer.. aritu penah buat guna tepung adabi jer.. x melekat pun x pisang.. sy lak kalau goreng pisang suka pisang tanduk.. :)

ღnFashyaღ said...

kite panggil ni pisang nipah...pisang ni mmg sedap kalo goreng...yumyum