Skip to main content

Penjagaan diri Di Awal Kehamilan

  • Rehat dan tidurlah dengan cukup
    • anda mungkin mudah letih
    • dapatkan sekurang-kurangnya 8 jam tidur setiap malam
    • minta tolong ahli keluarga membantu anda menguruskan kerja-kerja rumah
  • Pakai pakaian yang longgar dan selesa
    • pakai coli yang dapat memberi ampuan yang baik terhadap buah dada yang semakin membesar
  • Pakai kasut yang bertumit rendah untuk:
    • keselamatan dan
    • mengelakkan sakit belakang
  • Elakkan daripada memakai:
    • tali pinggang
    • pakaian yang mencerut di pinggang
  • Sebaiknya elakkan hubungan kelamin secara agresif dalam masa tiga bulan yang pertama, terutamanya bagi yang pernah mengalami keguguran sebelum ini
  • Elakkan daripada mengubati diri sendiri
    • ubat-ubatan boleh memberi kesan buruk kepada bayi di dalam kandungan
    • hanya ubat yang dibenarkan oleh doktor sahaja yang boleh digunakan
  • Makanlah berbagai-bagai jenis makanan
    • pilihlah makanan daripada kumpulan ini setiap hari
      • karbohidrat- memberikan tenaga untuk anda dan anak yang semakin membesar
      • protein-untuk pertumbuhan dan pembinaan tisu-tisu badan ibu dan anak
      • vitamin dan zat galian-untuk mencegah ibu dari jangkitan dan untuk pertumbuhan anak
    • pemakanan yang seimbang semasa hamil:
      • membantu anda sihat sentiasa
      • menyediakan khasiat-khasiat yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi
      • menyediakan ibu untuk penyusuan yang sempurna
    • rancang setiap hidangan dengan teliti
    • makanlah secara teratur
  • Selalulah melawat doktor gigi
    • beritahu doktor gigi anda sedang hamil
    • sewaktu hamil, gigi cepat rosak
    • berus gigi dengan teliti


♥ honey ♥
3 comments

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…