Monday, August 2, 2010

nasi ayam terbaik eceh eceh..=p

plan hari sabtu hari tu mmg terbaik la weii..
ari jumaat tu siap2 carik resepi camne nak buat nasi ayam..
setelah berhempas pulas, buat keje rumah, basuh baju, sidai kain, sapu sampah..dengan dani nye bangun plak..alahaiii si kecik..tdo la lagi...
akhirnyaa..berjaya jugak aku menyiapkan nasi ayam made by honeysour ni..hahaha...
pukul 2 ptg ok baru dapat makan..huhu...

rasa...
mm..biasa biasa saje...sedap lagi korang buat kot..hikhik...

nak resepi?
erk..aku kopipes je dr internet..tak tau dari blog mane..alahaii..ampun sebab main cilok je resepi sape ntah..

senang je buat rupanya..leh repeat ni..:)

untuk ayam :

ayam direbus bersama halia yang ditumbuk lumat. air rebusan ayam tu jgn buang ye. dah siap rebus, toskan n perap bersama sedikit sos tiram dan kicap selama ikut suka la. paling lama 1/2 jam la..pastu goreng je macam biasa..

untuk nasi :

bawang merah dan bawang putih ditumis sehingga naik bau wangi nye. pastu masuk kan bawang merah n bawang putih tu tadi kat dalam beras yang hendak ditanak. air rebusan ayam tadi tu campurkan bersama beras. paham ke korang..alah, macam nk masak nasi tu kan..cuma air nya diganti kan dengan air rebusan ayam..pastu tarukla garam n kunyit sket utk rasa dan kasik nasik tu kaler kuning..

untuk sup :

ni senang..buat je macam sup biasa.. tumis bawang merah + putih + halia + sup bunjut. taruk air ikut suka banyak mane. dah mendidih tu masukkan garam secukup rase. tarukla asam keping sikit utk rase masam2..aku bubuh kentang untk tidal nampak kosong ke...last sekali baru taruk daun sadri...siapp...

untuk sambal merah :

blendkan cili merah bersama dgn bawang putih + garam + sos cili skit..ikut sukala nk banyak mane...tapi jgn banyak sangat..blendkan semua tu n masak atas dapur sekejap..kang sakit perut lak kan...

untuk kicap :

goreng bawang putih + cili api..pastu tumbuk..ikut suka nk lumat ke tak... campurkan bersama kicap dan amik skit air rebusan ayam tadi...

ok..dah siapppp..hehe...
selamat mencubaaaaa...

♥ mama Muhammad Dani Emir ♥

2 comments:

:: p R i n c E s S _ N :: said...

nmpk menarikss tertarikss..

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

ana..fieza cilok ekk resipi ni...
nk pose ni memacam lak nk makan..hahaha...