Thursday, February 11, 2010

Bengkak kaki

  • Dikenali sebagai edema
  • Berlaku pada kaki biasanya pada trimester ketiga kehamilan
  • Semakin nyata pada waktu awal tengah malam setelah sehari berdiri / berjalan
  • Ada pakar yang mengatakan ia adalah tanda anak dalam kandungan itu lebih besar daripada biasa
  • Namun, wanita itu dikatakan menghidapi penyakit toxemia jika bengkak kaki disertai dengan:
    • tekanan darah yang tinggi dan
    • kencing yang kotor iaitu mengandungi protein
  • Toxemia boleh mengancam nyawa ibu dan bayi jika rawatan sewajarnya tidak diberikan
  • Dapatkan nasihat doktor jika anda mengalami bengkak pada keseluruhan badan (muka, tangan dsb)
  • Jangan ambil sebarang ubat sebelum mendapat nasihat daripada doktor
  • Cara mengatasinya:
    • berbaring dan angkat kaki ke atas (melebihi paras jantung)
    • mengiring sebelah kiri (bagi mengurangkan tekanan ke atas saluran vena utama)
    • penting bagi ibu yang mengandung menjalani pemeriksaan tekanan darah dan ujian air kencing di klinik ibu mengandung
    • berehat secukupnya
    • berbaring sekurang-kurangnya setengah jam di waktu pagi dan juga tengah hari
    • tidur awal pada waktu malam

note : kaki aku dah mula bengkak...ala..bengkak yang bila kita picit tu..lambat je dia naik balik..
tu juga salah satu tanda2 nk bersalin..org kate..dan org kate juga...bila bengkak tu surut, kita akan bersalin..cuma aku tak tau berape lama jangka masa kaki itu mmbengkak sehinggalah bersalin...sape2 boleh tolong kasik info...pengalaman dari ibu2 yng pernah mengalaminye...help me...

aku jugak tgh menahan sakit pinggang ni..sakitla..tak selesa langsung nk buat ape2...rase macam nk baring je...tapi kat opis ni manelah ade tilam empuk empuk kan..huhu..cepatlah kul 5... nk balikk..nak baring...

♥ honey ♥

1 comment :

:: p R i n c E s S _ N :: said...

wahh..tanda2 ekk tu..x saba nk jadik aunty N ni...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...