Skip to main content

Bengkak kaki

  • Dikenali sebagai edema
  • Berlaku pada kaki biasanya pada trimester ketiga kehamilan
  • Semakin nyata pada waktu awal tengah malam setelah sehari berdiri / berjalan
  • Ada pakar yang mengatakan ia adalah tanda anak dalam kandungan itu lebih besar daripada biasa
  • Namun, wanita itu dikatakan menghidapi penyakit toxemia jika bengkak kaki disertai dengan:
    • tekanan darah yang tinggi dan
    • kencing yang kotor iaitu mengandungi protein
  • Toxemia boleh mengancam nyawa ibu dan bayi jika rawatan sewajarnya tidak diberikan
  • Dapatkan nasihat doktor jika anda mengalami bengkak pada keseluruhan badan (muka, tangan dsb)
  • Jangan ambil sebarang ubat sebelum mendapat nasihat daripada doktor
  • Cara mengatasinya:
    • berbaring dan angkat kaki ke atas (melebihi paras jantung)
    • mengiring sebelah kiri (bagi mengurangkan tekanan ke atas saluran vena utama)
    • penting bagi ibu yang mengandung menjalani pemeriksaan tekanan darah dan ujian air kencing di klinik ibu mengandung
    • berehat secukupnya
    • berbaring sekurang-kurangnya setengah jam di waktu pagi dan juga tengah hari
    • tidur awal pada waktu malam

note : kaki aku dah mula bengkak...ala..bengkak yang bila kita picit tu..lambat je dia naik balik..
tu juga salah satu tanda2 nk bersalin..org kate..dan org kate juga...bila bengkak tu surut, kita akan bersalin..cuma aku tak tau berape lama jangka masa kaki itu mmbengkak sehinggalah bersalin...sape2 boleh tolong kasik info...pengalaman dari ibu2 yng pernah mengalaminye...help me...

aku jugak tgh menahan sakit pinggang ni..sakitla..tak selesa langsung nk buat ape2...rase macam nk baring je...tapi kat opis ni manelah ade tilam empuk empuk kan..huhu..cepatlah kul 5... nk balikk..nak baring...

♥ honey ♥
1 comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…