Skip to main content

Ber'video' Call

Semalam, hilang jugak rindu bila buat video call ngan dia..Means, adik aku Ika yang buatkan, pastu suh Dani tengok.. Bergenang dah air mata bila tengok dia gembira kat sana..


Papa Dani cakap, Dani merajuk kot ngan kita. Kita hantar dia kat sana. Sebab papa Dani nampak macam Dani buat tak tau je kat kami.. huhu, sedih mak nak.. Takpelah, ianya hanya sementara. Nanti bulan depan mama amik Dani k..Hari-hari pegi keje ngan mama kan..Tak sabarnya nak tunggu detik itu..


Tulah, bila dah jauh ni rasa menyesal tak hingat bila dok marah-marah dia, bila babab-babab dia.. Kadang-kadang tu nakal sangat sampai dah tahap aku takleh nak kata apa.. Bukan buat apa pun, sepahkan makanan, pijak2 pastu kutip makan.. Ibu mana tak mengamuk kan kalau 2-3 kali cakap lembut2 pun tak jalan.. sudahnya babab kat tangan dia.. Dugaan dan cabaran dalam membesarkan anak, macam tu lah.. Baru umur setahun lebih, kalau dah umur besar sikit nanti, mana kita tau perangai anak kita. Moga-moga Allah lembutkan hati dia dan kuatkan hati aku dalam mendidik anak-anak kan..amin..


Ibu cakap, Dani sangat rapat ngan Aki dia. Sampai nak mandi pun nak Aki jugak yang mandikan. Kalau Nenek nak mandikan, mata melilau carik Aki dan tarik tangan Aki pegi bilik air.. alahaii, rindu papa ye.. Tapi aku rasa sebab ayah ada helikopter ngan kapal terbang kontrol tu kot.. Selalu Aki ajak Dani main..hahaha, ada motif rupanya ko suka ngan Aki je ye Dani..hiks..:)


Ok, Dani, semoga kamu baik-baik saja kat sana ye..:)

♥ mama Muhammad Dani Emir ♥
Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…