today is my last day on confinement

oh ya...dah nk habis hari dah hari ni...lupa nk kasik tau uolls. hari ni hari last aku berpantang..yahooo.. akhirnya, habis jugak tempoh berkurung walaupun aku ade jugak ngelat2 n terpaksa keluar..macam g klinik ari tu..pastu g teluk intan anta anep...haha..sempat gak singgah giant beli baju Dani..
~ aku, ika n dani ~

sepanjang tempoh berpantang, awal2 minggu pertama n kedua je yg seksa sket. sebab luka jahit kat bawah tu tak baik lagi kan...nak buat ape semua behave je. jalan dah macam ape dah. bayangkan korang kat negera Jepun n pakai kimono dan juga jalan macam org Jepun. camtulah aku..hehe..
~ dah pandai nk main2 dah...suke tenung mata orang ~

kain batik n stokin awal 3 minggu aku pakaila..last2 semua dah ilang ntah mane...panas beb cuaca kat sini...pakai stokin mase waktu malam je...siang2 takdela nk pakai..klau pakai pun, pagi pas mandi..dah tengahari..uiii..tak lalu dah nk tahan..panass panass...mmgla org kater mase pantang nilah nk kene panas nye..takleh sejuk..tk pakai stokin dah panas dah makcikkk...
~ nenek dani aka ibu aku ~

luka jahit dah baik tapi still ade benangnye mase dah habih 3 minggu tu...ape lagi, aku carik seluar la...haha..tak tahan aku pakai kain batik..susah nk bergerak...kalau ade opah2 (ermmm..opah ke? kira makcik2 pun ok kot) datang umah nk melawat baby kan, cepat2 aku masuk bilik n tukar pakai kain batik dan stokin..haha..giler ko tak pakai kain batik n stokin..mulut makcik2 ni semua boleh tahannn....sakit telinga dgrr..grrr..
~ lagi seminggu je aku kat kampung ni..~

oh ye, set bersalin ibu aku beli cap menara...beli kat Bidan kampung seberang...RM50 je, tapi complete la semua ade, ubat jamu, minyak gosok (sedap bau minyak ni), minyak barut, bedak berempah, jamu dara, n ubat ape ntah utk sapu kat bawah tu tapi aku tak sapu pun, aku just sapu minyak gamat...nurse mmg ade cakap, awal2 lpas bersalin jgn sapu lagi minyak gamat tu, takut nanti benang reput tapi luka tak cantum n baik lagi...so, aku stat sapu minyak gamat bila dah dalam 2 minggu macam tu la...alhamdulillah, seminggu sapu myk gamat tu, ilang sakit just tinggak benang je tak tercabut2..hehe..tak reput pun..nurse tipu eyhhh..=p

haa...barut lak, eh bengkung...same je kan..=p sebulan mmg aku pakai je...lpas tu dah ilang..sape ntah sorokkan..=p haha..aku yg mls nk pakai..panas jugakk..tak tahannn...

mm...bab pemakanan lak...pagi aku just minum milo cicah roti atau biskut je..tengahari, aku makan nasik n lauk ikan haruan masak lada hitam..tak pun ikan bawal putih..mmg sedappp ibu aku masak...lupa nk snap gambar...3 minggu tu aku makan ikan ruan je utk lauk tengahri...sayur pegaga..pegaga ni baik utk kecutkan rahim n banyakkan susu ibu..3 minggu aku ulang2 je makan tu...seb baik stok kat sini senang nk dapatkan ikan ruan..ateee...rumah sebelah sg. perak je..hehe..letak je pancing, dah dapat ikan..hehe..tu tipu~~

dah lpas 3 minggu aku cuba2 makan ayam, makcik2 kat sinila yg kasik petua, kalau nk makan bnde2 lain, cuba dulu sket2 makan, kalau rase seram sejuk nk demam or pening2 tu...tu maknanya tak boleh makan lagi la tu. ade sekali aku try minum soya..kate nk tmbahkan susu ibu kan..aku cubala petua minum soya tu..haaah sekali ko tauu..malam tu aku dah menggigil badan ni...sejukkkk...peninggg...hahaha..rasekan..seb baik aku tak minum banyak..segelas je..tu pun tak habih sebab tak sedapp..mm pelik gak aku mase tu, aku minum soya tak habiss..selalu mmg feveret aku air soya ni..lpas tu, langsung aku tak sentuh air soya tu, kasik ika je habiskan..

ape lagi ek...haaa...masa pantang ni jugak aku minum air longan kering utk tambah susu ibu, aku ade try makan lobak putih jugak buat sup, tapi huhuuu takleh telannn pahittt..buang cenggitu je sup tu..tak makn2..try pulak daun kucai rebus ngan ikan bilis..haaa..ni boleh makan...sedap je...alhamdulillah susu ibu pun jadik banyak..puas dani minum..tu pasal dia bam bam sekarang ni...mujurlah daun kucai tu ibu tanam kat blakang umah je..anytime leh makan..hikhik

ais batu mmg aku tak sentuh langsung..ibu cakap dah habih pantang pun jgn minum ais lagi..biar dulu..kang laki larikk..hahaha..ni 18sx sket...taku yg kat bawah tu tak ape ntah..hehe..aku iakan aje..sape leh explen..=p

ok..sekian saje cerita aku melalui tempoh2 berpantang...haaa... lupa lagi satu...aku berurut bila dah hari ketujuh, kelapan dan kesembilan...selama 3 hari berturut2.. urut lambat sebab bidan wan nok tu kate biar baik sket luka jahit tu sebab nka bersenam bagai..hehe..mmg betul2 bersenam ko tauu..nmpak je bidan tu kecik, tapi kudrat dia..masya allah...:)

ok habis dah...

esok nk mulakan langkah pertama ku..g shopping ngan dani n ibu n ika...yuhuuu...
KAMI

♥ mama Muhammad Dani Emir ♥

2 comments:

misha.w said...

org amik gmbr flash2 pon dani still bleh tido. bagos sungguh. :)

Unknown said...

cepat jer masa berlalu yer.. nana dah nak abes pantang kan.. bila blik cni roger2 la akak yer! tak sabar nak peluk dani!

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...