nasi majerin

hari isnin tu ingat nak balikla sebelum berbuka kan...
taklah jammed teruk nanti...
tetiba boleh pulak enady suh mak dia buatkan nasi majerin...
huuu...lepas berbuka jugak baliknye...
takpelah, aku boleh belaja ngan mak
cara2 nak buat nasi majerin ni...
:gambar hanya acting saje:

korang nak ke nasi majerin ni...
sedap tau..macam rasa nasi minyak...
alah,..senang je...
bawang merah bawang putih halia
dihiris dan ditumis dgn menggunakan majerin tadi...
agak2la majerin nye, kalau mak masak 5 pot beras, satu senduk dah cukup...
lpas tumis sampai naik bau,
terus masukkan bawang2 n sekali ngan majerin yg dah jadi minyak tadi
dalam beras yang dah dibasuh...
masukkan daun pandan sehelai
n taruk air sukat macam biasa..
n tenggek dalam periuk karen...
dah siap...
kalau dah siap beginilah rupanya...
bau dia fuhh...mmg menawan kalbu..
aku jadik selera nak makan..
ok lauk utk makan nasi majerin tu...
biasalah...
boleh makan ngan ayam masak kurma
kari ke..
atau pun masak merah...
mase ari tu mak masak ayam kurma n sambal udang..
mak tak makan ayam n ikan...mak hanya makan udang sotong...
hehe..semua lauk2 mahal tu...
mmg dari kecik mak tak makan ayam n ikan..
minyak nak goreng ayam n ikan pun mak asingkan..
kalau aku campur kan je..hehe..

adat tradisi kat belah Pahang ni,
dorang makan kuih dulu...
aku tak tau pun ade macam ni...
kalau kat perak nasik je terus...
dalam kul 8.30 atau 9 malam baru makan nasi...
nampak tak puding cocktail aku tu...
dari satu tupperware aku bawak, tinggal itu je...
hehe..mak ngan abah suke ek...
nanti ana buat lagi ek..
muka tuan tanah nak tgu waktu berbuka..hehehe..
Post a Comment

Girl's Trip : Pulau Perhentian Part 1

Hai hai hai uolls... Lama sangatttt tertangguh entry ni... ahkak busy dik non. Busy macam-macam hal lah. Hari ni baru dapat bukak folde...