Skip to main content

Keadilan


PUTRAJAYA: Sebuah taska di Menara Usahawan, di sini, ditutup berikutan kematian seorang bayi lelaki berusia tiga bulan yang dipercayai diabaikan ketika di bawah penjagaan pengasuh, 9 Ogos lalu.
Tindakan itu juga diambil selepas mendapati jumlah kanak-kanak dan bayi seramai 66 orang di taska berkenaan tidak seimbang dengan bilangan dua pengasuh yang bekerja di taska berkenaan.

Pegawai Kebajikan Masyarakat cawangan Putrajaya, Mohamad Fazli Abdul Rahman berkata, ketidakseimbangan itu mungkin menjadi penyebab bayi terbabit tidak mendapat penjagaan sewajarnya sehingga mangsa yang menghidap selesema lemas akibat hingus yang terlalu banyak di dalam hidung.

“Berikutan kejadian itu, kita tiada pilihan lain kecuali menutup taska ini bagi mengelakkan kejadian sama berulang.

“JKM menerima beberapa aduan daripada ibu bapa lain yang menghantar anak di taska berkenaan selepas kematian bayi lelaki itu, terutama mengenai perkhidmatannya yang tidak bagus.

“Selain itu, taska berkenaan tidak mempunyai perakuan pendaftaran daripada JKM,” katanya, semalam.


Operasi yang bermula kira-kira jam 10 pagi itu disertai lima pegawai JKM berlangsung dalam keadaan terkawal dan ibu bapa diminta membawa pulang anak masing-masing.

Bagaimanapun, pemilik taska berkenaan tidak kelihatan kecuali dua pekerjanya yang bertugas.

Mohamad Fazli berkata, walaupun taska berkenaan sudah memohon perakuan pendaftaran April lalu, tetapi JKM tidak meluluskannya kerana pengusahanya tidak memenuhi piawaian asas yang ditetapkan.

Antara piawaian yang ditetapkan JKM adalah bilangan pengasuh iaitu satu nisbah lima untuk kanak-kanak bawah tiga tahun dan satu nisbah 10 bagi kanak-kanak tiga hingga empat tahun. Selain itu, katanya pengusaha juga perlu mengemukakan surat sokongan daripada pihak berkuasa tempatan (PBT), Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Kesihatan selain berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM). Beliau berkata, JKM memberi tempoh 21 hari kepada pengusaha taska untuk memenuhi syarat piawaian yang ditetapkan dan sekiranya gagal pengusaha boleh dikenakan tindakan mahkamah.

“Jika didapati bersalah, pengusaha bakal berhadapan denda RM10,000 atau dua tahun penjara atau kedua-dua sekali bagi kesalahan pertama,” katanya.



sumber : harian metro hari ni...
Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…