Hati yang tak sedap hati..

aku tak sedap hati nak hantar Dani kat umah pengasuh dia pagi tadi sebab malam tadi badan dia panas.. hampir nak cecah 38 darjah celcius. dlm kul 3 pagi, aku bangun bagi Dani ubat demam. Then dia tido balik. Pukul 5.30 pagi, dia bangun macam biasa, dah kurang panas dah daripada tadi. Maybe kesan ubat tu dah jalan kot. Aku pun bersiap macam biasa. Tapi Dani tak macam biasa.. Merengek-rengek je. Kasik apa pun tak jalan nak suh dia diam.. Sudahnye gilir2 la aku ngan adik aku aka kakyang bersiap. Kak yang keje pagi hari ni.

Hantar Dani kul 7.20 pagi. Dia diam la kan bila kene dukung tu. Aku hantar then terus g kerja as usual.. Dia pun diam bila dah ada kawan2 dia. Tapi hati tetap tak senang...terpaksa jugak pergi kerja.

Sampai opis, pegi cafe pegi toilet sentiasa bawak hp. Sebelum ni aku main tinggal2 je atas meja tu. Aku takut BS Dani msg atau call kalau ada apa2 hal kan..

Seperti yang dah dijangka, pukul 9.38 pagi, BS Dani msg tanya kenapa dengan Dani ni Ana? Erk, aku diam je. Then aku tanya, badan dia panas tak kak idah? kak Idah cakap, tak panas pun.. Dari dalam hp, aku dah dengar suara Dani menangis-nangis..kuat.. sampai gugur air mata dengar dia nangis macam tu. Dalam hati, kenapa ni nak?

Lepas letak call, terus aku gerak balik umah BS Dani. Sampai2 umah, memang tengah menangis macam kena pukul.. Aku pegi kat dia. Dia pun terus peluk aku. Tak lepas2.. alahaiii Dani... kenapa ni.. Aku letak bawah dia nangis, macam mana mama nak g work ni Dani..

Kak Idah tanya, kat umah mmg macam ni ke Ana? Aku jawab, kadang-kadang je. Then terusla aku citer yang pasal Dani demam malam tadi.. Kak Idah kate, maybe badan dia masih sakit2 kot.. yelah budak kan..sedangkan kita kalau demam je sakit2 badan..melepek je.. Lepas tu, jangan biasa kan asyik berdukung je, teruk akak nanti yang nak jaga dia.. Maksudnya kat sini, jangan biasakan bila nangis je, dukung dia..nanti dia naik lemak.. adeii..macam mana ni, tak sampai hati nak dengar dia nangis.. mmg bila time aku masak ke mandi ke, mesti dia nak ikut sama..nangis-nangis..kadang-kadang tu, mase aku mandi, tiba2 dia dah bangun dari tdo, dia dengar bunyi dr bilik air..terus g kat pintu bilik air tu ketuk2 pintu sambil nangis.. aku buat hati kering je.. padahal siannya anak mama...

Sembang-sembang ngan Kak Idah, apa yang aku kena buat lagi.. tengok2 Dani dah tertido...Kak Idah kata, nanti dia bangun Kak Idah bagi dia ubat demam tu. Esok kalau tak ok jugak, bawakla Dani g klinik..

Dan sekarang aku di opis... Hati tetap tak senang.. Mesti nanti dia bangun tido, dia carik aku.. sob sob sob.. Daniiiii...petang kang, mama bawak Dani balik k..Mama carik duit untuk Dani jugakkan.. Nanti mama balik, Mak Yang Dani pun ada tau.. tunggu k...(kalaulah Dani boleh dengar rintihan hati aku ni..)


♥ mama Muhammad Dani Emir ♥

3 comments:

Ayuraza said...

mama dani..azad pun same..saya pun tak tenang kat tempat keje..mmg musim ke?? ap2..meh kiter sama2 doa anak2 kita cepat sembuh..doa ibu kan makbul...

mAr@ZiEy said...

Kak Ana..Mar pun pernah rasa ape yg kak ana rasa skg..nak2 anak kite tu kalau meragam pyh nak di pujuk..asyik nak melekat je ngan kite..lg bertambah risau kan..tak tenteram rasa yer..

Kalau Dani asyik meragam je..better kak ana amik half day ke..biar kite susah jgn org lain susah di sebabkan anak kite..sabar ek kak

Unknown said...

alahai kesiannya dani.. sabar yer nana.. kuatkan semangat yer.. nanti bawak dani pegi klinik yer.. kak yang keje kat umah nana ker? dia tak sekolah ker?

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...