Tuesday, August 17, 2010

berbuka puasa day 6

hahaha..skip la eyh..berbuka puasa day 6... day 3,4 dan 5.. tak sempat aku nak snap.. kate puase, tiba waktu berbuka terus je aku ngap...eh baca doa la dulu kan..=p

semalam berbuka mmg simple gile aku rase..tapi tu pun dah cukup membuka selera..nyum nyum nyum..

lauk ikan kembung tempoyak, tempe celup tepung dan sambal belacan.. hah? terliur tak korang..hehe..

semalam kan exam, balik exam kul 12 tu layan astro n DVD.. dani aku anta kat umah BS nye..petang lpas masak baru aku amik dia..

dalam kul 4 baru aku stat masak.. sap sap soi je... terus siappp..

cara-cara nak masak gulai tempoyak ikan kembung :

bahan-bahan :

ikan kembung (ikut suka nak ikan ape, lagi sedap kalau ikan keli atau ikan patin, tapi aku tak makan sangat ikan patin)

tempoyak

serai

cili api

kunyit

garam

cara-cara nya :

tumbuk kan cili api (ikut suka kalau nak pedas lebih taruk la banyak sket), dan kunyit sehingga lumat. gaulkan tempoyak bersama ngan cili api tadi. masuk dalam periuk. tambah kan air. tumbuk serai dan campur dalam periuk tadi dan tenggek. agak-agak dah mendidih tu masukkan ikan, kalau nak rase masam lagi tarukla asam keping. aku tak taruk sebab tempoyak tu pun dah masam. cuma aku tambah garam n gula je... tunggu sampai ikan tu masak, pastu tutup api.. dah siapppp...

hehe..resepi ekspress..

cara nak buat tempe goreng tu plak..

potong tempe tu nipis-nipis. bancuhkan tepung ngan air. pastu tumbuk bawang putih 2-3 ulas dan masukkan dalam tepung tadi.. bila nak masak celup je tempe tu dalam tepung pastu gorenggg... siap dahhhh.. resepi ni sepupu aku ain yang ajar.

sekarang dani dah tak tdo time buka puasa. seb baik dia behave je. main sensorang..hehe..

♥ mama Muhammad Dani Emir ♥

7 comments:

YanDarwisy said...

Amboi...bagusnya dia. Bleh lah mak apaknyer berbuka dgn tenang... Bagusnya si anak.

JIVEBUMZ said...

teringat menu kita makan aritu kat umah ain kan? korang nie suka betui ngn tempoyak yer.. nie barulaa org PERAK!

kejor yeop kejor!

Ceera said...

panjang dah rambut anak ko..

Dayu said...

eeii..eeiii..comeynye dani!!
lama tak tgk..dah makin ensem
rambut pun lebat dah

Adlina Husaini said...

pandai dia senyum tgk kamera

:: p R i n c E s S _ N :: said...

lebat rmbut dani...tempe tu fav aku!!

UnGu VioLet said...

slmt berpuasa dr mar.. comeyyyynyee baby... kiss utk baby yer!!