Saturday, May 8, 2010

the day : kenduri naik buai dani

bersama sepupu2ku, yah, nisa n tasya..

1 may 2010 = hari pekerja = hari kanduri naik buai dani

pagi2 lagi aku dah bangun...kemas ape2 yg patut..kemas rumah...sambung hias buai..oh ye, kat Perak ni adat nye bukan cukur jambul yg yg macam setengah2 tempat tu kan, kat sini dipanggil knduri naik buai...buaian tu akn dihias cantik dgn bunga2 dan ade org dtg utk marhaban..

dlm kul 8 pagi umah aku dah ramai orang. masak sendiri kan utk 200 orang. jadi ramaila jiran2 yg dtg mmbantu...aku suke lagi mask sendiri dr order catering...mmgla catering ni senang n tak penat tapi bila mask sendiri ni bila ade jiran2 yg baik hati yg dtg mmbantu, lagi seronok dgr dorang bersembang..cerita macam2...hehe..lagi satu faktor kos jugak..sekarang catering mahal ooo...harga utk sekepala rm7 dia amik, kalau utk 200 orang..darabkan ajela..RM1400.00. kaau masak sendiri, aku tanya ayah aku, semua2 sekali berhabis utk cucunya ni..adala dalam RM900++..kan ke jimat dah tu dalam rm500 kan...:)

terima kasih kepada semua yg mmbantu exspecially, kak miza...huhu...kak miza ni kwn ibu. mmg rajin dia tolong..mlm sebelum knduri tu kul 12 mlm dia balik umah sebab nk tolong ibu. sedara mara dekat ade..tapi..dorng labih suka dtg siang.:)

makcik2 yg marhaban tu tak dpt dtg belah pagi sebab dorang kena buat marhaban jugak kat umah orang kawen. jadi, kul 12.30 tengahri baru dapat marhaban kat rumah ayahibu ni...

seronok dengar marhaban..mendayu dayu..ade satu lagu tu sampai buat aku meleleh airmata..lagu pasal ibu yang melahirkan..mau tak nangis..terkenang aku mase melahirkan dani hari tu..
antara orang kuat pada hari itu..dan juga tukang buat air tiada dalam gambar, azwa...lupa pulak nk snap gambo dia.:p

dani yg pada awalnye gayat dan terpegun bila dok dalam buai tu..asyik pandang atas je..hehe


lauk pauk yg disediakan,,:)

akhirnya..tertido jua...:)


ibu ( berbaju kurung biru)..ape yg suka sangat tu bu? :)

sedara : opah lah n opah we midah...

dani yg kaya pada hari itu..:) lena tdo bila ditaburi duit..hikhik

sedara mara yg hadir memeriahkan suasana..:)

pakngah belek dani je ke? hulurla sket..hehe..pakngah tu ijai..:)

last sekali gambar posing2 bila dah selesai knduri...:)





♥ mama Muhammad Dani Emir ♥

1 comment:

:: p R i n c E s S _ N :: said...

wee..beshnyerr...rmai sdare mara dtg..food nmpk menarikss ok..lapau ai..