Skip to main content

the day : kenduri naik buai dani

bersama sepupu2ku, yah, nisa n tasya..

1 may 2010 = hari pekerja = hari kanduri naik buai dani

pagi2 lagi aku dah bangun...kemas ape2 yg patut..kemas rumah...sambung hias buai..oh ye, kat Perak ni adat nye bukan cukur jambul yg yg macam setengah2 tempat tu kan, kat sini dipanggil knduri naik buai...buaian tu akn dihias cantik dgn bunga2 dan ade org dtg utk marhaban..

dlm kul 8 pagi umah aku dah ramai orang. masak sendiri kan utk 200 orang. jadi ramaila jiran2 yg dtg mmbantu...aku suke lagi mask sendiri dr order catering...mmgla catering ni senang n tak penat tapi bila mask sendiri ni bila ade jiran2 yg baik hati yg dtg mmbantu, lagi seronok dgr dorang bersembang..cerita macam2...hehe..lagi satu faktor kos jugak..sekarang catering mahal ooo...harga utk sekepala rm7 dia amik, kalau utk 200 orang..darabkan ajela..RM1400.00. kaau masak sendiri, aku tanya ayah aku, semua2 sekali berhabis utk cucunya ni..adala dalam RM900++..kan ke jimat dah tu dalam rm500 kan...:)

terima kasih kepada semua yg mmbantu exspecially, kak miza...huhu...kak miza ni kwn ibu. mmg rajin dia tolong..mlm sebelum knduri tu kul 12 mlm dia balik umah sebab nk tolong ibu. sedara mara dekat ade..tapi..dorng labih suka dtg siang.:)

makcik2 yg marhaban tu tak dpt dtg belah pagi sebab dorang kena buat marhaban jugak kat umah orang kawen. jadi, kul 12.30 tengahri baru dapat marhaban kat rumah ayahibu ni...

seronok dengar marhaban..mendayu dayu..ade satu lagu tu sampai buat aku meleleh airmata..lagu pasal ibu yang melahirkan..mau tak nangis..terkenang aku mase melahirkan dani hari tu..
antara orang kuat pada hari itu..dan juga tukang buat air tiada dalam gambar, azwa...lupa pulak nk snap gambo dia.:p

dani yg pada awalnye gayat dan terpegun bila dok dalam buai tu..asyik pandang atas je..hehe


lauk pauk yg disediakan,,:)

akhirnya..tertido jua...:)


ibu ( berbaju kurung biru)..ape yg suka sangat tu bu? :)

sedara : opah lah n opah we midah...

dani yg kaya pada hari itu..:) lena tdo bila ditaburi duit..hikhik

sedara mara yg hadir memeriahkan suasana..:)

pakngah belek dani je ke? hulurla sket..hehe..pakngah tu ijai..:)

last sekali gambar posing2 bila dah selesai knduri...:)





♥ mama Muhammad Dani Emir ♥
1 comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…