pengalaman bersalin




hai sahabat2 blogger ku...
alhamdulillah, hari ni hari ke-5 aku berpantang dan dani juga berumur 5 hari...

alhamdulillah, aku sihat, dani pun sihat...cuma tadi check jaundis kat klinik kg. gajah ni,
dani terkena jaundis sket...10.4 mg..patutnya normal 10 mg ke bawah..alahaiii..nangis aku mase tgk dani kena cucuk kat tumit tadi...tak tahn aku...hari rabu ni kena dtg lagi utk follow up jaundis dia...harap2 takde ape2 la...


ok...
ramai yg tanya pengalaman bersalin aku macam mane...

rasenya dah tau kan nape aku kena bersalin awal...sebab darah tinggi aku tinggi dan gula dalam darah aku pun tinggi...terus doc kat hospital putrajaya tu suh aku masuk wad malam selasa tu...
dan esoknya aku akan diinduce...

takut gile ok mase aku kemas2 barang nk masuk wad tu...tapi aku gagahkan jugak la...redah ajela kan, kalau tak nk tgu bila lagi...dah call semua2 yg berkenaan...ibu aku pun terus amik bas kul 8 mlm utk dtg Putrajaya...

akhirnya kul 8 malam aku masuk wad....berdebar2....yg tak bestnya, hospital putrajaya ni hasben takleh tgu...huhu..sorang2 la aku kat wad tu...

esoknya kul 7.30 pagi, aku diinduce....huhu..kena seluk ok kat tempat tu..tak suke part yg tu....
masuk ubat n nurse suruh bring je selama 1 jam utk kasik ubat tu jalan....mase tu jalan baru bukak 2cm...

lama tgu...tak sakit2 jugak...akhirnya aku diinduce utk kali kedua...pada pukul 1.30 ptg...mase tu baru aku terasa sakitnya...rase sakit perut yg memulas...tapi tak lama..sekejap sekejap...perut pun mengeras je...berterusan...

pukul 10 malam, doc nk cek jalan lagi..huhu seluk lagi dan doc kater baru bukak 3 cm...n doc decide utk pecahkan air ketuban tu...mase dah pecah air ketuban tula yg aku rase sakit sangat2....dan aku disorong ke labour room...

sepanjang nk ke labour room tu, Ya Allah..rase sakitnye, hanya tuhan jelah yg tahu...lagi maha hebat skitnya dari sakit senggugut dan food poisoning...

mm..nanti sambung..dani dah bangun..:)


Part 2.

♥ honey ♥😎

18 comments:

Ceera said...

congrats babe..

aku semangat2 baca nie.. sambung plak, hampeh ko...

fazemy said...

Huwaaaa pasni bykla entry ko akan bersambung sbb Dani menangis..Dani ank susu Dani bla bla bla. Haha. Uiii baca pun ngeri. Bak kena seluk2 tu. Apapun tahniah sbb dah selamat smuanya. Mesti masa Dani dah kluar tu smua yg sakit2 td dah hilangkan. Untungnya dah jadi mommy..dah ada satu bekalan unt hari akhirat nnti. (^_^)

aCik Anie said...

Hai mama Dani..
Tak sabar plak nak tunggu Dani besar...
Hari tu tak sabar tunggu Dani lahir.. :)

ct rahani said...

congrats honey.. selamat berpantang.. comeinya bb..

white rose said...

tahniah lyana...
dapat baby girl ek...
wah, nama dani...

jaga diri baik2 semasa berpantang ni...

white rose said...

wei, baby boy ek...sowi...hahaha...

Unknown said...

hah?? putrajaya husband tak bleh tggu ke?? masa deliver husband bleh masuk sama tak??
oohhh,sambung segera..nak tau ni

Anonymous said...

salam akak,

tahniah dah jadi mama...
anak akak kena jaundis eh...sama mcm anak saya dulu.Sedih tgk asyik kena cucuk jer...

Puan Jiha said...

tgh syok baca.. will be continue lak..hehehe takpe2 utk baby sayang hehehe

Unknown said...

cepat2 sambung tak sabar nak tau..

Zai Zamree said...

tahniah2... ;)

atty said...

tahniah ..na..takecare ye..

wawa said...

untuk kurangkn jaundice..bagi mndi baby dgn air daun mambu...daun tu lebih kurang mcm daun kari tapi lebar skit..blender daun tu n then bg mndi pg ngan ptg...insyaAllah jaundice mst kurang..ank2 buah smua mak buat mcm tu..

Aduka said...

slmt jd ibu yg pnyayang..
:)

mAr@ZiEy said...

Ala..bersambung plak...takpe2..cian Dani tu nanti..

Tang saket tu la yg plg gerun tu..waaa..tak sabar nak tggu akk sambung cerita..hehe

pRincESs_N said...

uii..x dpt bygkan cucuk..seluk..pecah sumer...skaett...

Wawa_Nadwa said...

tahniah tahniah..
gerun baca nih.
hehhe!

Nurulhuda|Adlie said...

congrats again, cousin i induce 3 kali, tak bukak2 jugak, last2 c sect, alhamdulillah yana induce and deliver normal..

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...