Pengalaman minum air gula


Lupa nak story satu citer ni...
sebelum aku g kenduri kawen Cik nani dan family day tu...

ari Jumaat tu bersamaan 04 dec 09...
aku dwajibkan utk pergi ke Klink Kesihatan Dengkil...
disebabkan berat badanku naik secara mendadak ari tu..
2 minggu 2 kg..hah! amek ko..
makanye doktor menyarankan aku agar amik OGTT kat KK Dengkil..
OGTT ni bermaksud oral glucose tolerance test
muka pucatt~~

kredit to http://ibuafiqku.blogspot.com/

aku hanya copy paste sedikit info dr blog beliau...

apapun, aku pun nak citer sikit pasal minum air gula ni.. cari kat wikipedia, aku jumpa artikel pasal OGTT (oral glucose tolerance test) dan serba sikit pasal benda ni.
  • ia adalah ujian untuk mengukur secepat mana gula dalam badan hilang dalam badan, biasanya untuk test kencing manis
  • pesakit mesti berpuasa selama 8 - 14 jam sebelum (boleh minum air)
  • biasanya di test waktu pagi sebab paras glukosa pada tahap normal dan akan berkurang menjelang tengahari
  • lepas tu, sample darah pertama (zero time-baseline) diambil..then, kena minum air gula (yang teramat manis)lepas dua jam (puasa lagi,kali ni takleh minum apa2), sample darah kedua diambil
  • jika tiada masalah, sampel darah pertama mesti bawah 6.0 mmol/l dan sample kedua mesti bawah 7.8 mmol/l, kalau lebih, ia adalah simptom kencing manis.

sampai KK Dengkil tepat kul 8 pagi...
ditemani suami tersayang...
hihihi..dua dua dapat time slip sampai kul 12.15...
kan ari jumaat kan...kira dapat la half day..

oh ye, citer air gula ni tak habis lagi...
kul 8 tu lpas amik no semua...
buat urine test n amik darah...
tang amik darah tu..alahaiii..lemah rase lutut..boleh plak tak kuar darahnye...
dah amik kat tangan pun, darah takde jugak...
org kate kalau darah tak kuar tu sebab kita takut...
aku ni jenuhla dlam hati dok ber kate2...aku tak takut, aku tak takut...
aku ulangla ayat tu sampai jarum tu cucuk kat tgn..
hahahaa....tak mau jugakkkk...tipu tau..

akhirnya, berjaya jugakla nurse tu amik darah...
nurse kate, salur darah aku kecik...
darah kuar jugak tapi sikit2 dia kuar...
setitik setitik..huhu..jadiknye lama la jarum tu cucuk kat tgn aku...
aku dah rase cam nak tarik je jarum tu...

ok dah amik darah..sila tgu selama 2 jam ok...
macam2 gaya aku duduk..hahaha..rase cam alahaiii...lamanye...
lupe lak tu aku nk bawak novel...
padahal malam tu aku dah siap berangan2...nak baca novel, nanti taklah boring sgt...
siap aku lepak lam kete..nyanyi ngan enady..hahahha..
tu dah boring tahap cip-- dah tu..hehe...

dah setel dua jam, masuk balik klinik...
tgu turn n amik darah lagi sekali...
pun same cam tadi...
darah kuar sket2..alahaiii...
sabar menanti lah jawabnye....

sekarang berat aku dah naik secara stabil balik...
maksudnye...berat naik sikit2 la..
sebulan kena naik tak lebih dari 1 kg...
lebih je..konfem kena minum air gula...
so, ibu2 pregy...jaga makan ek..hehe..
aku kan, hari2 aku mncarik buah betik..
lpas mkn tengahari tu, mesti aku makan buah betik..
utk lawaskan perut...
bagi kuar semua isi2 yg tak patut ade..
itu sebab chekup yg lpas, aku hanya naik 0.8 kg sahaja..
yeyyy..!...
next week ade check up lagi sebab Hb aku still under unnormal iaitu 10.5 gm..
tahap normal adalah 11.00 gm ke atas...

♥ honey ♥

2 comments:

Nurulhuda|Adlie said...

take care, yana ni merisaukan jelah.. :)

Unknown said...

nana,
ada satu permintaan la nie nurul mintak nana wat entry camno nak turunkan berat badan sebab berat dia pon naik melampau2 gak nie..ehehe

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...