kenduri kawen sepupuku


pd hari ahad yg lalu iaitu 20 disember 2009
aku menghadirkan ke majlis perkahwinan sepupu ku sebelah ibu di Parit 8 Timur, Sg. Besar...
aku bersama enady dan adiku ijai diserta juga sebuah Unser ~ keluarga ucu
bergerak dari Port Klang pada pukul 10.00 pagi menuju ke destinasi...
dh lama tak balik kampung ikut jalan belakang...
Klang ~ Sabak Bernam
dulu mase aku dok KL selalu balik kampung ikut jalan sg.buloh, kuala selangor, tanjung karang tu..kampung ibu kat Sabak Bernam, kampung ayah kat Kg. Gajah, Perak..kan ke satu jalan tu..hehe

macam biasa, kami bertiga la kalau ke mana-mana...
ijai tak tinggal..hehe..selalu dah berdua, boring plak kalau ijai tak de..

sampai Sg.besar dalam kul 12.30 cam tu la...
langit gelap menunjukkan hujan akan turun bila2 masa je...

tgk tgk..ibu ayah kak yang n ika sudah sampai...
ape lagi...berpeluk2 la aku ngan ibu, kak yang n ika...
lame tak jumpa sejak raya ari tu..huhu..terubat rindu laraku..=p

nikmat bila pregy ni adalah, pegi mane2, mesti aku diutamakan..
macam kerusi...tgk gmbr atas tu, kan ke aku sorang je yg dpt duduk..hehe

nilah pengantinnye...Zuria...aku tk tau name pengantin lelaki...terukkan aku..hehe..
lagipun sepupu tak rapat sangat...mase kecik je rapat..
lagipun mase aku kawen ari tu dia dtg, kejam plak rase bila knduri dia aku tk dtg kan...
tema pengantin adalah kaler purple...same ngan aku ar tu..
dan aku pun berbaju purple...tk sgka lak menepati tema..hak!

disebabkan hujan yg turun denganselebat- lebat, makanye kami sekerabat yg dtg ni angkut meja taruk kat sebelah tangga yg nk naik ke rumah..
huhu... hujan yg lebat adakalanye mecacatkan suasana...
awal2 dtg mmg meriah sebab biasala kenduri kawen suku kaum banjar ni mesti bergotong royong..
bila hujan turun, keadaan jadi agak kelam kabut juge...
pengantin tidak dpt berarak...
jalan nak masuk ke rumah pengantin habis berlecah dan pengantin lelaki yg tiba terpaksa didukung...
aku terlepas moment ini di mana aku sedang makan ketika pengantin tiba..kamera ntah ke mana...
ibu dan ayah senyum2 je sebab mereka juge pernah melalui saat ini...
adat org banjar dulu2..., pengantin lelaki dan pengantin perempuan akan didukung untuk disandingkan...
mengeruhkan lagi suasana...bila lampu letrik pula terputus..
hadoiii...tak dpt nk bergambar kat pelamin...
pengantin pun tidak bersanding..terus menuju ke meja makan beradab...dan makan! =p

nak balik dah time ni...tgk perut mak buyung itu...hahaha
udah lonjong le tuan puan..hik!
sebelah aku adalh ibu...aku lagi besar dr ibu..hahaha..

lebih kurang kul 2.30 petang, kami sepakat semua utk ke rumah atuk yang terletak di Sabak Bernam..
tak jauh sangat dari Sg. Besar...
lepak2 umah atuk, lebih kurang kul 5.30 ptg kami semua bertolak pulang..
mase ni la ibu, kak yang n ika ikut aku balik ke Putrajaya...
ayah keseorangan memandu pulang ke Kampung Gajah..hihi..sian ayah...
ayah mmg susah nk tinggalkan rumah lame2...

entry takde penutup..ok tak ? hehe
♥ honey ♥

3 comments:

CikPuanMiera said...

kene panggil mama lonjong la camni.. hihihihihi

pRincESs_N said...

sronok knduri rmai2 kn..

Unknown said...

tema purple :)

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...