teruja plak ngan topik menambat hati mak mertua kat blog VP

Anda Tanya Jemah Jawab : Menambat Hati Mertua (update)


JIVEBUMZ said...

salam VP,
saya pun nak sebok2 tanye soklan laaa.. apa petua nak tambat hati mertua? ngeh ngeh ngeh

memandangkan sy nak berumah tangga tak lama lagi.. adik badik belah tunang sumenye lelaki.. hohoho

mintak VP kongsikan pengalaman tu.. TQ muaaaahhhh




hahahha..citer pasal mak mentua ni...

haru saya kalau dikenang kenang...
first time g rumah mertua tahun 2005 kot...
mase tu lom tunang n kawen lagi...
means tgh bercintan cintun la kan...

mmg menguji keskillan..
mak mertua saya mmg jnis yg tak banyak cakap..
kalau saya diam dia pun diam..
kalau saya ajak borak pun cam..alahaiii...topik yg dibincangkan tu tak di eloboratekan..hihihi...
means stop takat tu je la...

mak selalu bangun awal...
kul 6 pagi dah bangun buat bekfes...
memula mmg adeiiii..sakitla sket nak bangun awal giler tu kan...

dah lama2 ok...

lagi satu, mak mertua saya nk uji saya...

utk makan tengahari of kosla kena masak kan...
saya ingatkan dia yg nak masak..maklumlah kali pertama datang...kot2la nak layan tetamu anak lelaki dia..hehehe..berangan ajela...

tapi ..nak tau ape yg mak metua saya buat...

dia letak semua bahan2 nak masak kari ayam n sayur...
periuk, kuali...
n dia suh masak...

hahaha...
saya mase tu dahla baru2 nak blaja masak...bukanlah baru blaja...
tapi baru nk expet la..

nasib la tau masak...
boleh la sket2 kan...
terkial2 la saya masak sensorang kat dapur tu...
oh ye, suami hanya ada 4 org adik badik..2 laki 2 pompuan..
yg pompuan semua dah kawen..jadiknye tglla anak laki yg tak kawen lagi...
adik badik pompaun konfemla tak tinggal sebumbung lagi ngan mak kan..mesti la ikut suami..

hehehe...

dan akhirnya saya lulus ujian itu...
nasibla sedap...adelah rase kari..
jgn nak masak kari yang jadiknye asam pedas lak...
kang haru jadiknye...

sekarang kalau balik umah mak mertua, still saya cam sopan sopan je...
cam kak jemah cakap la, tak cakap kuat2, jaga kelaku, kalau tgk tv tu, takde baring2...

lagi satu, dah macam tau2 je...
kalau bekfes, mesti mak dia yg masak...kan mak dia bangun awal...
saya nak dekat subuh gajah barulah bangun g solat...mandi mandi n makan..hehhe,,menantu ape ntah...
eh tapi saya kaver balik tau...

time lunch tu saya pulak take over...
sayala yg masak sepenuhnya...
barulah fair n square...

gitulah ceritanya...
sekian...

moral of the story...
bakal menantu MESTI pandai MASAK!!!
hehehehe..

♥ honey ♥

3 comments:

Unknown said...

hohoo kirenya akak dah kene belajar bersilat kat dapur mulai sekarang la yer hahahaha

CuTeMiUt78 said...

ohohoho.... cam akak.. idak ler ada mak mertua dik.. tapi bila duk ngan kakak ipar ni.. makanya ala2 manja gitu.. :D

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...