Skip to main content

Gotong Royong bersihkan keliling rumah

Sebelum aku balik lagi mak aku dah pesan awal2 pada aku n adik2..

Balik cepat n tolong clearkan keliling rumah..

Sampah2, rumput2 yang panjang2 tu, macam2 la kan…

Ibu n ayah mane ade mase…

Dorang harapkan anak2 kesayangan dorang ni jelah yg buat semua tu…

Ibu dok sibuk menjahit…

Ayah ..sejak2 naik pangkat ni..keje kat Dewan makan MRSM Pasir Salak tu dah macam rumah no.2..

Kalau ayah takde, carik jelah ka atas..

Nape aku sebut atas, sebab sekolah tu kat atas bukit..hehehe..

Oh ye, dulu ayah aku kerjanya hanya penolong tukang masak..

Pastu jadik Tukang masak…

Dan baru 2 bulan yg lalu, ayah aku dinaikkan pangkat sebagai Penyelia kat Dewan Makan tu…

Monitor orang n jaga kebersihan adalah tanggung jawab ayah la..

: apsal muka papa macam tu? Hiks owhh ika yg tangkap gambar nikan :

Okey citer pasal gotong royong…

Aku, enady n anep sampai kampong pada hari Khamis petang..

Pagi tu aku g opis kejap..nak setelkan ape2 yg patut la…

Dah siap semua, dalam kul 12 tengahari jugakla aku gerak..

Singgap Mydin USJ jap…

Nak carik kasut raya ika, kakyang n ibu..dah janji kan ngan dorang..

Dalam kul 4 jugakla bergerak masuk ke Lebuhraya Utara Selatn menuju ke Kampung Gajah, Perak..

Oh ye ijai tak ikut aku balik sebab nak konvoi ngan member2 katernye…naik moto…besela org ade moto baru, mane nak dgr cakap kalau ibu ngan ayah larang naik moto tu kan…

: anep la yang paling liat nak disuruh buat itu ini..maklumlah budak Bandar…kena gigit nyamuk pun bintat2..hikhikhik :

Sampai kampong dalam kul 7 ptg..ngam2 orang tgh nak berbuka…

Salam ibu ayah, ika n kak yang, terus duduk utk berbuka puasa…

Belum lengkap lagi ahli keluarga aku, ijai takde lagi..

Katernye dia balik esok...maknenye hari jumaat petang la dia balik..

: bergerak ke belakang rumah pulak…ijai yang pegang mesin rumput tu :

Ok, lupekan hal tu…

Cerita hari sabtu..

Ijai dah balik malam hari jumaat tu….

Jadiknye dah lengkap la ahli keluarga aku…

Dgn ditambah seorang ahli baru iaitu enady…welcome papa..;)))

Hari sabtu..semua bangun awal pagi tu…..

Ibu dah pegi ke pasar….

Ibu pegi dulu, nanti dah siap semua baru ibu call aku suh amik barang…

Bukannye taknak ikut ibu, tapi awal giler ibu g pasar…

Sebab nak berebut ngan orang yang nak beli daging…

Itupun ibu dapat sekilo setengah je daging…

Ijai macam biasa tugas dia adalah…mesin rumput…

Anep tukang sapu dgn dibantu oleh ahli baru..hehe..enady…

Ayah tukang jenguk2..ayah mane lah lalu lagi nak besih2 tu…

Kalau larat pun, mmg aku tak bagi ayah yang buat…

Anak2 laki dia dah beso…biar dorang yg buat..

Menantu ayah pun ade..dorang boleh buat…hiks=p

Aku tukang kemas kat dalam rumah…

Basuh kain, jemur kain…

Nasib baikla ibu dah ade mesin basuh otomatik tu…

Senang..campak kain baju dalam tu dan tinggalll buat keje lain…

: ayah jadik mandor..hehe…sempat lagi posing..ika yng tangkap gambar ni…aku sibuk di dalam :

: anep dengan pencakar sampahnye..hehe :

: relax jap ye papa…:

: ika n anep yang sibuk nak bergambar bila buat keje..:

: kakyang…sejak dapat connect internet pakai eznet 1315 tu..asyik mengadap laptop aje kejenye..bila nak suruh itu ini mula la muka muncung sedepa…adik aku jugakkan..:

: haaa..ni mmg keje si anep tiap2 tahun..disebabkan dia macam malas sket nak buat keje2 kotor kan…aku bagi dia keje ni..kopek kelapa..amik kau..! hehe :

: setelah ibu balik, aku terus siang ikan kembung yang nak dibuat laksa tu…ikan tgh

fresh lagi mmg best siang ikan tu..keras lagi kan… kalau dah lama kang ikan tu lembik..abaikan spare tyre itu..:p :

: yang ibu pulak, terus siapkan bahan2 utk masak rendang…

Sekian cerita gotong royong…hehe

2 comments

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…