zakat fitrahku tahun ni dibayar oleh....

huh..baru lepas dari azab menjaga kaunter...
ok, aku nak stat update...
banyak sangat cerita...
dari mula k...

Ayahku adalah seorang amil…

Tau tak amil tu ape?

Amil tu orang yang kutip duit zakat di setiap kampung..

Korang dah bayar zakat? Bagi yang sudah bekerja la…

Bagi yang belaja atau sekolah lagi tu, mak ayah la yg bayarkan sebab masih di bawah tanggungan dorang kan..

Lebih kurang dah 4 tahun ayah pegang jawatan ni kat kampong aku…

Ade bagus nye jugak..takyah susah dah susah aku carik tempat orang nak bayar zakat…

Lagipun boleh la menambah pendapatan ayah…

Ayah kate, lagi banyak orang bayar kat kita, lagi banyak la komisen ayah dapat…

Ari tu rasenye ayah cakap setiap amil yang kutip duit zakat ni diberi 10% dari jumlah yang kita dapat tu..

Bolehla lepas duit2 belanja dapur tu…

Tahun ni tahun pertama aku tak payah bayar zakat sejak aku bekerja…

Sebabnya…

Aku dah berkahwin…

Dan wajib bagi suami yang bayar zakat untuk ahli keluarganya…

Tahun ni enady la yang bayarkan untuk aku…

Tahun ni jugak duit zakat fitrah dikenakan sebanyak RM7.00..

RM7.00 tu harga secupak beras..aku pun tak pasti yg ni…

Hehehe..ayah sempat lagi melawak…

Ayah cakap..hah, nak nikah lagi sekali lagi ke…

Yela, sebab jabat tangan tu kan…

Ari tu mase nikah ayah aku jugak yang nikahkan…

Tak tau nak buat penutup ape utk entry ni..

Hehe..boleh tak?

Takpe takpe tgu entry yg akan datang..

Banyak benda aku nak apdet ni..

Tunguuu…

-Honeysour-

Post a Comment

Girl's Trip : Pulau Perhentian Part 1

Hai hai hai uolls... Lama sangatttt tertangguh entry ni... ahkak busy dik non. Busy macam-macam hal lah. Hari ni baru dapat bukak folde...