Skip to main content

TANDA TANDA KANSER OVARI

TANDA TANDA KANSER OVARI

Statistik yang dikeluarkan oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) pada tahun 2013 menunjukkan kira-kira 17.9 daripada 100 000 wanita dalam kalangan usia reproduktif di negara ini berisiko mengalami kanser pangkal rahim setiap tahun.

Sebanyak 2126 wanita pula berkemungkinan menghidap penyakit ini setiap tahun dengan kadar kematian adalah 631 orang dan menjelang 2025, dijangkakan 3502 wanita akan terdedah dengan kanser ini dengan jumlah kematian mencecah 1118 orang.

Menurut Ketua Pegawai Perubatan Pusat Saringan Kanser, Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM), Dr. Dalilah Kamaruddin, statistik tersebut secara tidak langsung menunjukkan bahawa kanser pangkal rahim semakin serius.


Tambah beliau, kanser pangkal rahim kini berada di tangga ketiga carta selepas kanser payu dara dan kanser korektoral (usus)

“Di Malaysia hari ini sebanyak 60 peratus pesakit kanser pangkal rahim yang dikesan sudah berada pada tahap tiga dan empat.


SUMBER


Kanser ovari adalah sejenis kanser yang bermula di dalam ovari. Wanita mempunyai dua ovari, satu di setiap sebelah uterus.

Ovari - setiap satu kira-kira saiz badam - menghasilkan telur (ova) dan juga hormon estrogen , progesteron dan testosteron.

Kanser ovari sering terjadi tanpa gejala sehingga ia telah merebak di dalam pelvis dan abdomen. Pada peringkat ini, kanser ovari adalah sukar untuk dirawat dan sering membawa maut.

Tanda-tanda dan gejala-gejala kanser ovari mungkin termasuk:

>Tekanan abdomen, cepat kenyang, bengkak atau kembung.

>Rasa tidak selesa atau sakit pelvis.
>Senak berterusan, angin atau mual.
>Perubahan tabiat membuang air besar seperti sembelit.
>Perubahan tabiat pundi kencing, termasuk keperluan yang kerap untuk membuang air kecil.
>Hilang selera makan atau cepat rasa kenyang.
>Peningkatan lilitan perut atau pakaian terasa lebih ketat di sekeliling pinggang anda.
>Tiada tenaga/stamina.
>Sakit pinggang.


PUNCA KANSER OVARI

Ia tidak jelas apa yang menyebabkan kanser ovari.

Secara umumnya , kanser bermula apabila sel-sel yang sihat yang mengalami mutasi genetik (perubahan gen) yang bertukar sel-sel normal menjadi sel-sel yang tidak normal.


Sel-sel yang sihat membesar dan membiak pada kadar yang ditetapkan, akhirnya mati pada masa yang ditetapkan . Walau bagaimanapun , sel-sel kanser membesar dan membiak di luar kawalan, dan mereka tidak mati apabila sepatutnya.

Apabila sel-sel yang tidak normal berkumpul , mereka membentuk jisim (ketumbuhan). 

Sel-sel kanser ini menyerang tisu yang berhampiran dan merebak dari tumor asal dan tersebar di tempat lain dalam badan (metastasis)


KANSER OVARI SEBABKAN WANITA INI RAHIMNYA DIBUANG, BADANNYA LEMAH

Leya nak bagi testimony Vivix sebagai seorang pesakit kanser… Leya kanser ovary… Selepas second line kemo, Leya ambil Vivix.. Leya dibuang semua peranakan..
Jadi doktor cakap badan Leya akan jadi orang-orang tua sebab tak datang period… Memang Leya sakit lutut, sakit pinggang, susah tidur, sakit tempat operation,kebas kaki tangan sampai ke muka dan yang paling tak tahan panas badan sampai tak boleh buat apa…asyik mandi je.. Doc cakap semua effect menopause… lebih teruk sebab muda baru umur 27 tahun dibuang secara operation..
Lepas Leya ambil Vivix, Alhamdulillah dengan izin Allah serasi dengan badan Leya.. Seminggu Leya rasa makin kurang lenguh-lenguh badan, tapak kaki Leya tak rasa menyucuk-nyucuk lagi.. Bab solat happy sangat sebab boleh berdiri ebab kadang-kadang Leya terpaksa dolat duduk sebab Leya tak mampu nak pijak lantai sekalipun.
Alhamdulillah, semuanya semakin ok.. Dah 3 bulan Leya amalkan.. Sekarang Leya makin aktif.. Sekarang Leya dah tak nampak muka sedih mak abah dan husband bila diorang tengok Leya makin aktif.. Syukur sangat..
~Puan Leya

Bagaimana VIVIX Membantu Pesakit Kanser Kembali Kekal Cergas Selepas Pembedahan dan Menghalang Sel kanser Tumbuh kembali

Kajian telah menunjukkan bahawa Resveratrol mempunyai kandungan antioxidant yang paling tinggi. Daripada kajian juga mendapati bahawa kandungan Resveratrol diadapati daripada kulit dan biji Anggur Muscadine .

>Antioxidant diperlukan pada kadar yang tinggi untuk mendapat kesihatan yang optima dan dapat membantu mencegah penyakit.

>Antioxidant dapat membantu dan membaik pulih sel rosak yang berpunca dari radikal bebas.

>Resveratrol dapat mencegah dari sel kanser merebak kerana resveratrol dapat menghalang dari pembentukkan sel yang tidak normal dalam tubuh manusia merebak.

>Menurut Eleanor G. Rogan seorang Profesor dari Uni. Of Nebraska Medical Center. Resveratrol ada keupayaan untuk mencegah peringkat permulaan kanser semasa estrogen baru hendak memulakan proses pengembangan kanser dengan menghalang pembentukkan estrogen DNA adducts ( sebatian kimia yang menyebabkan kanser yang melekat pada DNA). Dengan ini kami percaya seluruh sel kanser akan berhenti merebak sepenuhnya.


Shaklee Distributor

Putrajaya
Ana Lyana
0182244135




Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…