Skip to main content

Berebut mainan

Semalam pergi la pasar malam Putrajaya ni, nun kat Presint 2.. :)

Shopping barang basah sikit2 n beli makanan. Lalu gerai orang jual mainan. Macam biasa, Dani ngamuk2 nak mainan.

Adik xberapa faham lagi. Tapi kalau lalu gerai mainan, memang dia stop lah. n pilih mana2 yang berkenan. Bila cakap amik yang ni je, ok adik is redha. Dalam hati kot "baiklah mama".. Gud adik, sayang diaa..:)

Yang si abang!

Yang 3 barang RM10 langsung dia xpandang.

Dia nak yang RM17.. Papa dia terpaksa la beli. Dapat diskaun RM15 je. Kalau x beli, berguling2lah dia kat situ.

Ok, setel.

Sampai rumah,

Adik teruja dengan mainan baru dia. Mainan masak2. Abang pun sama. Dia main kereta banyak2 tu tak bersepah. Elok je dia susun.. Sekali dia nampak adik seronok je main kan, tetiba dia kata,

"Mama mama, abang baik. Ni adik punya, ni abang punya"

Aku iyekan aje lah..

Tapi papa dia bisik kat aku,,

"Baik ada makna tu ma, tgklah kejap lagi"

Betul rupanya sangkaan papa dia, Berebut mainan adik! Huwaaaa, tensionnya mama abang oiii!

Abang, tu mainan adik la.. tu mainan orang perempuanlah abang. mainan masak2 tu..

Aku bungkus balik kereta2 dia aku cakap aku nak jual balik. Hah, tau takut. beralah pun ngan adik. Pening betul mama, abang oi. Dah beli mainan sorang satu pun berebut lagi. Bila nak belajar berkongsi ni abang?

#teringat pesan kakak kat opis ni, ajar je anak2 berkongsi. berebut ke menangis ke, kongsi kan aje. lama2 nanti ok. Hurmm, memang kena kental lah hati mama ni..:)



♥ mama Muhammad Dani Emir & Nur Izzara Dania ♥
1 comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…