Skip to main content

Jauhi Perkara yang Syubhah...



“MINUMAN ini halal. Lihat tanda ‘non alcoholic’ di botol ini. Yang ini (sambil menunjukkan minuman di ruangan ‘non-halal’) barulah haram kerana mengandungi alkohol dan arak,” kata seorang pekerja kedai serbaneka yang enggan dikenali.

Ketika ditanya sama ada dia tahu mengenai pengharaman minuman ‘bir halal’ oleh Jakim, pekerja itu hanya menggelengkan kepala sambil menegaskan ia halal kerana diimport dari negara Arab.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, bir halal semakin popular di kalangan masyarakat kita. Difahamkan, ada lebih lima jenama bir halal dari Timur Tengah di pasaran dan kebanyakannya tidak mempunyai logo halal atau mempamerkan jumlah alkohol pada label produk.

Bagaimanapun, pendedahan mengenai penemuan kandungan alkohol melebihi jumlah dibenarkan syariat pada minuman berkenaan mengejutkan orang ramai, khususnya umat Islam.

Penemuan kandungan alkohol sebanyak 0.5 peratus itu terbongkar selepas pengguna yang meragui minuman itu membuat aduan kepada Jabatan Agama Johor (JAJ) dengan membawa bir halal itu untuk dianalisis, seterusnya mendapatkan kepastian.

JAJ kemudian menghantar sampel minuman ke Jabatan Kimia untuk pengesahan dan hasil ujian makmal dijalankan mendapati bir halal diperbuat daripada pelbagai perisa buah-buahan itu mengandungi 0.5 peratus kandungan alkohol, sedangkan Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan kandungan alkohol dalam makanan serta minuman dibenarkan syariat Islam tidak melebihi 0.01 peratus.

Mengulas perkara itu, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, pihaknya menolak semua penggunaan perkataan yang menyerupai benda tidak halal seperti bir kerana ia mendiskriminasikan umat Islam dan salah daripada segi pendekatan digunakan.

Melihat sepintas lalu kes seakan-akan serupa, Nadzim berkata, ia seperti ‘babi halal’ yang mencetuskan kontroversi dan hangat diperkatakan beberapa tahun lalu apabila produk berkenaan turut dijual di pameran barangan halal, perkataan ‘turkey ham’ (ham merujuk kepada daging paha babi yang dimasinkan), ‘beef bacon’ (bacon iaitu daging babi yang digaram atau diasapkan) dan ‘hotdog’ (penggunaan perkataan dog iaitu anjing).

Menurutnya, sekalipun turkey ham, beef bacon dan hotdog makanan halal, penggunaan perkataan yang digandingkan dengan sesuatu yang tidak halal menimbulkan kurang senang di kalangan pengguna Islam dan memberi kesan terus kepada jiwa.

“PPIM tidak boleh menerima penjenamaan yang mendiskriminasikan umat Islam. Kami menolak penggunaan nama bir walaupun tidak mengandungi alkohol kerana ia boleh menghakis jati diri kita sebagai umat Islam.

“Kami tidak mahu ia menyerupai sesuatu yang tidak halal dan yang kita takut sekali ialah proses pemeraman dilakukan ketika pembuatan minuman berkenaan dikhuatiri boleh menghasilkan alkohol yang melebihi tahap dibenarkan tetapi tiada ujian yang dilakukan bagi mengesan kewujudannya,” katanya.

Sehubungan itu, pihaknya merayu pihak berkuasa menyeragamkan sistem untuk barangan tidak halal untuk seluruh negara dan bukan hanya untuk negeri tertentu.

“Kami tidak mahu pengguna yang menerima akibatnya. Ini kerana kita berlindung di bawah payung Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan pengguna perlu dilindungi sebaik mungkin. Umat Islam berada di seluruh negara, jadi tidak boleh kata di Johor saja tidak halal dan di negeri lain halal,” katanya.

Menurutnya, umat Islam masih teraba-raba untuk mendapatkan makanan baik dan perkara itu tidak harus berlaku di negara ini yang ingin dibangunkan sebagai hab halal dunia.

“Makanan, minuman dan produk tidak halal berlegar dengan banyak dalam kehidupan seharian kita. Tidak hairan anak kita melakukan perkara pelik atau mengalami keruntuhan akhlak. Kerajaan perlu tegas kerana jika tidak, perkara seperti ini tidak habis.

“Barangan yang halal atau tidak halal perlu dimaklumkan kepada umum supaya tidak menimbulkan pelbagai spekulasi dan keresahan di kalangan masyarakat. Pengguna perlu berhati-hati dan jika ragu, dinasihatkan tidak minum bir halal berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Suria Wholesaler Sdn Bhd, Ahmad Al Yateem dalam laporan sebelum ini menegaskan, produk mereka, Barbican tidak mengandungi alkohol dan hanya malta berperisa buah-buahan semata-mata.

Selain itu, ia dikeluarkan oleh syarikat Aujan Industries Co yang berpusat di Dubai dan dipasarkan di seluruh negara Arab selain Asia serta Eropah untuk pengguna Islam.

Ahmad lebih menyifatkan dakwaan itu berunsurkan persaingan dalam perniagaan berikutan minuman itu semakin menjadi pilihan di kalangan pengguna Islam di negara ini.

Jakim pula pernah menolak permohonan untuk mendapatkan sijil halal bagi minuman dikenali bir halal yang diimport dari negara Timur Tengah.

Ketua Pengarahnya, Othman Mustapha berkata, ini kerana ia tidak menepati standard halal MS 1500:2009 dan tidak mematuhi prosedur halal.

“Jakim tidak pernah mengeluarkan sijil halal kepada produk minuman dikenali sebagai bir halal itu. Oleh itu, saya menasihati orang ramai supaya berhati-hati dan memilih produk yang mempunyai sijil halal diiktiraf kerajaan,” katanya.



♥ mama Muhammad Dani Emir ♥
Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…