Wednesday, October 27, 2010

dani budak buruk dan comot!


adehhh.. malu nak citer sebenarnya. tgk tajuk kat atas pun dah saspen kan, nape pulaklah dani dipanggil budak buruk tambah comot..

siang tadi, mase nak g amik dani kat umah BS dia, aku terdengar dari luar yang BS dia main2 ngan dia dok nyanyi lagu ~~ dani budak buruk..budak comot..budak buruk budak comot..~~~

itu ajelah yang diulang2.. dlm hati tertanya2 aku, nape mak idah panggil dani macam tu? sentap mmg dah sentap lah kan..anak kita yang sorang tu dipanggilnye budak buruk ngan budak comot.. tai aku relaxx..cool beb cool..n bagi salam terus masuk umah dia..hahaha..sngt tak sopan, sambil bagi salam sambil kaki ni melangkah masuk..hihi..

dah amik beg dani semua nak bawak balik umah, aku saja tanya kat BS dani..


aku : mak idah, dani ni nyusahkan mak idah ke? dani nakal ke?

mak idah : eh, takdelah..biasalah budak kan..nakal2 dia pun, nakal nak membesar la..nape?

aku : owhhh..takdelah, tadi dengar mak idah cakap dani buruk ngan comot...hati dah sedih dah mase ni..

mak idah : laaaa...mak idah gurau2 je ngan dia, saje main2..kamu tau, tak elok sangat kita cakap anak kita gemukla, debabla, comeyla, cantek la..nanti ade la tuh bende buruk akan jadik...

aku terdiam jap..
memang ada benarnya jugak kata2 mak idah tu.. aku ade dengar jugak.., jangan kita asyik sangat cakap anak kita cantik, lawa, eh! same maksud..=p debab la, semangatla..bukan aku ngumpat orang2 yang anaknya debab kat luar sana ye, aku suarakan pendapat aku je..:)

bila kita asyik cakap macam tu, nanti kang tiba2 demam, dan susut badannye yang tembam2, gebus2 itu. pastu ada makhluk lain yang berkenan kang.. lain pulak jadinye... orang-orang tua la yang kata kat aku..kita kene cakap yang berlawanan ngan yang betul supaya makhluk2 lain tu tak tau yang kita ada anak comel..huhu..dah terbayang hantu citer jangan pandang belakang..=p

sape ade pendapat lain tentang ini? sebut pasal hantu, aku jadik takut..aku nak tidola..babai.. jumpa esok k..

budak yg makin lasak, makin nakal, makin bijak..sayalah dani!!..=p

♥ mama Muhammad Dani Emir ♥

10 comments:

Ayuraza said...

yess..
penah jadi kt my baby..
org duk kater debab2 la..
tetibe susut tak hengat..now da xbesar2 da..myb ader kebenaran nyer..org tua kn..

Puan Jiha said...

opinion jiha lak...kata2 tu doa... asalkan kite puji tu bukan ada niat riak or menunjuk anak kite comel segala hehehe..rasa tak salah nak puji anak...antara kite ngan die je pon...

takpon cakap mcm ni

'dani comel lah, thank u Allah' (hehe dlm masa yg sama dpt ajar anak sket2 pasal Allah swt kan... hehehe mintak2 berkesan lah camni)

chik star said...

oh mmg la.
kite kene pgil yg sebaliknye.
sebb budak2 kecik ni, bnde2 tak elok suke..

:)

honeysour's blog said...

tu la kan..kalau dalam rumah atau kita ngan dia je, kita bolehla cakap macam tu..

misal nya kita dalam kete, pastu cakap macam tu, takut ade yang ikut kang..

mak ana pun pesan cam tu..

yg penting jangan riak, jangan bangga dan compare2 kan ngan anak org lain kan..diam2 sudah...kalau org puji, alhamdulillah..terima kasih..

fieza a.k.a ibu azwar qaiszar said...

ana..memang pon ana...
pengalaman tengok anak2 buah membesar kan...
ramai yg cakap semangat, lepas tu budak tu terus susut skit..

pestu orang dok cakap diam je dia ni ek..haa..lepas tu mendapat laa..kuar segala kedegilannye..

kakak ipar orang perak..dia mmg tak suka cakap / puji cara baik...masa fieza bersalin tau x dia cakap apa kt anak fieza "ala buruk nye anak adik" haha..sentap makkk tau tak..wekeke..

pestu tanya kt mak, mak cakap mmg cm tu...dia x cakap buruk betul..tp disebaliknye...cam buruk = commel...haa..gitu la....


adeh...terpanjang lakk komen ku ini...

lg satu klu anak tu tengah sihattt je kan..jgn laa cakap pape...benda ni da kene kt fieza...baru je cakap dalam hati "seb baik anak aku tak demam"..dalam beberapa hari je anak fieza kene demam....hahahaa

tapi tak tau laa semua tu kebetulan atau tak...

eh. ehh...udah2...bebel plak kt sini..hikss

:: p R i n c E s S _ N :: said...

oo..aku x to plaks kte kne cakap sebaliknya...tp ade logik jgk tuu..

NURUL said...

dani ni comel dan encem. awak kita nak panggil awak apa? meh lah add nurul dia fb :)

JIVEBUMZ said...

hurm bg akak cam tak baik la cakap cam gitu.. kalo dani tu paham la apa yg mak idah cakap musti dia pon sentapp same.. cakap la benda yg baik2 mudah2an jadi yg baik2 aje.. tak mo la cakap yg bukan2.. tak sedap didengar plak tu..

::( ';')جو أمير(';' ):: said...

taw takpe yana..tu yang jue saje publish status pasal anak comei tu..sbb rase cam meluat bile tnampak ade sowang fesbuker,blogger yg ske sgt duk bangga yg anak die tu comeii,satu dlm sejuta,,world..n etc..bley kate stiap status n entry die duk bangga n riak pasal anak die je.tu yg wat jue geram tue..mcm die sorang je yg ade anak la plak kannn..hehe

Adlina Husaini said...

babe, kata2 itu suatu doa..