Skip to main content

dani budak buruk dan comot!


adehhh.. malu nak citer sebenarnya. tgk tajuk kat atas pun dah saspen kan, nape pulaklah dani dipanggil budak buruk tambah comot..

siang tadi, mase nak g amik dani kat umah BS dia, aku terdengar dari luar yang BS dia main2 ngan dia dok nyanyi lagu ~~ dani budak buruk..budak comot..budak buruk budak comot..~~~

itu ajelah yang diulang2.. dlm hati tertanya2 aku, nape mak idah panggil dani macam tu? sentap mmg dah sentap lah kan..anak kita yang sorang tu dipanggilnye budak buruk ngan budak comot.. tai aku relaxx..cool beb cool..n bagi salam terus masuk umah dia..hahaha..sngt tak sopan, sambil bagi salam sambil kaki ni melangkah masuk..hihi..

dah amik beg dani semua nak bawak balik umah, aku saja tanya kat BS dani..


aku : mak idah, dani ni nyusahkan mak idah ke? dani nakal ke?

mak idah : eh, takdelah..biasalah budak kan..nakal2 dia pun, nakal nak membesar la..nape?

aku : owhhh..takdelah, tadi dengar mak idah cakap dani buruk ngan comot...hati dah sedih dah mase ni..

mak idah : laaaa...mak idah gurau2 je ngan dia, saje main2..kamu tau, tak elok sangat kita cakap anak kita gemukla, debabla, comeyla, cantek la..nanti ade la tuh bende buruk akan jadik...

aku terdiam jap..
memang ada benarnya jugak kata2 mak idah tu.. aku ade dengar jugak.., jangan kita asyik sangat cakap anak kita cantik, lawa, eh! same maksud..=p debab la, semangatla..bukan aku ngumpat orang2 yang anaknya debab kat luar sana ye, aku suarakan pendapat aku je..:)

bila kita asyik cakap macam tu, nanti kang tiba2 demam, dan susut badannye yang tembam2, gebus2 itu. pastu ada makhluk lain yang berkenan kang.. lain pulak jadinye... orang-orang tua la yang kata kat aku..kita kene cakap yang berlawanan ngan yang betul supaya makhluk2 lain tu tak tau yang kita ada anak comel..huhu..dah terbayang hantu citer jangan pandang belakang..=p

sape ade pendapat lain tentang ini? sebut pasal hantu, aku jadik takut..aku nak tidola..babai.. jumpa esok k..

budak yg makin lasak, makin nakal, makin bijak..sayalah dani!!..=p

♥ mama Muhammad Dani Emir ♥
10 comments

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…