petua lagik - buah delima

dah dah..
past is past ok...
citer semalam aku tknak ingat dah..
sampai masenye nanti, aku pegi je lah klink, minum air gula n cucuk...
lantaklah..
hikhikhik ade ke macam orang give up..=p

aku ade petua lagi nk share ngan korang2 yang sedang pregy...
baru tau last week from Kak N,
dan aku terbaca juga dalam majalah Pa & Ma..

: makan buah delima sambil bercucuk tanam...emy, ni buah delima hasil dari pokok delima yg aku tanam kat FV tu tau..hakhakhak :

Buah Delima

" Semasa kandungan mencecah empat bulan, disarankan ibu2 mengandung ni memakan buah delima.
Ia dipercayai dapat menghalang bayi daripada terkena penyakit kuning.
Namun dengan syarat, buah itu tidak boleh dikongsi dengan sesiapa pun.
Sekiranya sebutir buah jatuh pun, kita perlu mengutipnya.
Sebabnye, mungkin khasiat buah delima itu ada pada buah yang terjatuh itu.
Buah delima jugak boleh upkan brain baby kite.."

Air kelapa

Amalkan meminum air kelapa bagi melebatkan rambut bayi.

**************

mase aku makan buah delima tu, aku tak jumpa lagi petua yang dalam majalah Pa & Ma tu..
dahla aku makan terabur2...yela buah tu kecik kan..

fes time makan mase ngandung ni kak Mas yg bawak...
n Kak N kate, usia kandungan 7 bulan ke atas bolehla stat makan buah delima ni utk brain baby...

bila aku baca Pa & Ma tu..hikhik..rupanya ianya tak boleh dikongsi..
ntah betul atau takk..
cuba ajelah ek...

♥ honey ♥

3 comments:

::ainbutterfly~ said...

hahaha..merepek jela tak blh kongsi..buah delima da disebut dlm quran mmg elok..k nana mkn byk2 taw..jgn caye la tak blh kongsi tu..

pu3apis said...

haha..ain nk kecek sikit ler tu....AKU pun baru tahu la honey...hehee

pRincESs_N said...

cube...jgn x cube wehh..wahh..aku br bjinak gn mag pengntin..ko da pa& ma daa...huhuhu..

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...