Skip to main content

mula beraya

raya tahun ni agak kureng sket meriahnye...
sebabnye...ramai sepupu2 yg dah bekeluarga tu balik umah mertua masing2...
jadiknye, kalau dulu konvoi ramai2 g umah sedara mara mesti lebih 10 bijik kete...
tapi tahun ni...4 biji kereta saje...

tahun ni juga tetamu datang lambat ke rumah aku...
dekat kul 12.00 baru sampai..
dulu, lpas semayang raya...ade yg dah terpacak depan umah aku...
selalunye family makuda la tetamu pertama yg dtg umah aku..
tapi tahun ni...disebabkan ayahuda sudah meninggal pada tahun lepas..
jadiknye, makuda n anak2 dorang haruslah pergi ke kubur arwah dulu kan...
jauhla sket kuburnya..Teluk Intan nun..
tu yg lambat sampai umah aku...

sampai umah aku dalm kul 12.00...
makan makan makan...
sembang sembang sembang...
gosip gosip gosip..
gambo lupa aku nak snap, akibat asyik sungguh berborak
sampai pulak tetamu kedua...
kawan lama ayah yg sangat lama tak jumpa..
aku tak ingat nama pakcik tu...
tapi geng2 ayah mase muda la...
datang satu family..
macam biasa...
sembang sembang sembang
makan makan makan...
pastu balik...

dah balik kawan ayah tu, turn kami pulak beraya...
dimulakan dgn depan rumah...
seberang jalan depan umah aku ni sepupu ayah aku...ayahcik
kebetulan menantunye yg kat kedah tu balik,
jadiknye, haruslah menu utamanye laksa...
mmg maveles...
tapi segan nak tambah..hehehhe..
gambar ini je sekeping kat depan umah ayahcik
aku n anak dia, ijan...
kami sebaya...:)

lpas zuhur, kami mula beraya ke rumah andak pulak kat Layang-Layang Kanan
kalau dulu, umah andakla yg paling last sekali kitorang g beraya...
tapi tahun ni, disebabkan tak ramai yg konvoi,
kitorang beraya ke rumah yg jauh dulu...
kira-kira sejam perjalanan...
: aku tenggelam terus dalam warna baju dorang ni..ni family wancik aka ainbutterfly..:

kat rumah andak pun tak seceria tahun lpas...
yg ada cuma kak liza n family, boy, pizul, mak andak n andak..
kak lina balik rumah mertua,
bob raya kedua baru balik...inspektor polis mmg keje nye gitu..
mak andak pulak tak bape sihat...
sian mak andak hidang kan jugak kuih muih n lemang rendang dalam tak sihat tu...
oh ye, andak siap pesan awal2 dah,
cuti tahun baru cina tahun depan
apply cuti awal2...anaknye si bob nak kawen...
lawan pulak ngan org temerloh...
dekat je ngan umah mertua aku...

kemeriahan raya diteruskan lagi dengan menerjah ke rumah kakak ayah, Makwe
yang berada di Pasir Salak, kg. Gajah...
jam dah tunjuk kul 5 ptg time ni...
rumah Makwe mmg dah kosong ngan tetamu ptg tu...
sedara mara deme udah balik le maknenye...
yg tinggal cuma anak2nye...
gelagat sepupu2 aku melantak yg mmg lapar tahap gaban dah...
hikhikhik..

sekian cerita raya di hari raya pertama...
sebenarnya kan, untung jugak beraya kat rumah jauh dulu ni...
boleh balik awal...
sebabnya, malam raya tu ade bola...
hahahahha...
sanggup tu balik awal semata-mata nk tgk bola punye pasal...
Man U vs Man C tu beb...
mmg bestla game malam tu...
sampai refree pun teruja tgk sebab asyik berbalas2 gol...
tu yg tak sedar gol Owenn tu sebenarnya dah terlebih masa..
hikhikhik...klako klako..
tapi i tetap bangga uuu..dengan Owenn n Man U..
menang tu...
Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…