Skip to main content

aktiviti di kampung

: kak long n kak ngah...kna paksa ngan aku suh kutip rambutan ni..hehe..dorang kater mak ngah ni...kutipla sendirik..hahaha...:

malam Sabtu hari tu, akak enady ajak balik kampung sekali...
ikutkan hati, macam malas je nak balik sebab aku sangatlah tak boleh bangun...
melepek je atas tilam...
tapi gagahkan jugakla...jaga hati pihak mertua kan...
actually, hari sabtu tu ade undangan perkahwinan sahabat lama...
badan tak berapa nk sihat tapi tetap gagahkan diri pegi sebab sahabat lama yang hampir 13 tahun tak jumpa...
tambah2 dekat je kat Presint 16 tu kan...
gambar2 semua kat dalam pendrive..pendrive rozi pinjam...
nanti2 aku aplod gambr dia kawen ek...

ok..balik pada cerita balik kampung tadi...
akak n abg lan cakap dalam kul 5 or 6 petang sampaila kat umah amik aku n enady...
tgu punye tgu...kul 9 baru sampai...
huhu..sempat gak aku terlena...
mase tu ntah angin ape ntah yg buat aku tersentap kat enady...
muka muncung sedepa la..hahaha..sian enady...

masuk je dalam keta..elok lak aku sembang2 ngan enady...hahaha...
maybe ade anak2 buah dia kot...
aku layan jelah dgn senang hati..walaupun aku mase tu bernafas sampai tak cukup idung...
dengan mulut sekali aku nganga nganga...

dalm kul 11.30 malam sampai Jengka 17...
lpas salam2 semua, terus gedebusss aku baring atas katil n tdooo..zzzzzz....
esoknye, bangun solat Subuh...tdo balik....aku la..enady sembang2 ngan adik badik dia..
hehe..bukan sengaja ek..serius aku tak larat...nak baring je...
sedar2 aku bangun sebab perut aku sakit..
huhu..masuk angin..tak makan lagi...

satu hari yg singkat tu hanya diisi dengan mengutip buah rambutan...
hahaha...
tak baik2 la batuk aku ni...
enady dah warning aku awal2..jgn nk mengada2 makan banyak2...
heheehe..iyolah...dalm hati..pedulik ape..hikhikhik...
aku curik2 gak makan...
sambil kutip sambil makan...
akibatnya.....haaaa..malam tadi terbatuk2 lagi...
tak senang enady nk tdo tau...huhu...
rambutan yang bawak balik dari kampung tu dia suruh bawak semua g opis...
jgn bawak balik umah sebijik pun...
huuuu..sedihnye..bila kna marah macam tu...
kat opis aku curik2 makan jugak..hehehe..sori pa...
dah mmg feveret mama...nak buek camno...
sanggup tu tanggung risiko batuk...hehehe...

korang layan jelah gambo2 pak mertuaku potong pokok rambutan ni..
tu baru 1/4 daripada pokok yg ade tau...

: abah :



1 comment

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…