Skip to main content

sarapan lah dengan bijirin

PERUBAHAN kecil dalam pemakanan seharian banyak memberikan perbezaan kepada tahap kesihatan seseorang.

Usah lupa bersarapan. Pelbagai kajian mendapati mereka yang mengelak pengambilan sarapan banyak dikaitkan dengan masalah lebihan berat badan dan kegemukan.

Wanita khususnya, lebih menerima manfaat apabila bersarapan. Kajian membabitkan 4,218 orang dewasa menunjukkan wanita yang bersarapan lebih cenderung untuk memiliki indeks jisim tubuh (BMI) di bawah 25, sekali gus menempatkan mereka dalam kategori berat badan menyihatkan.

Untuk bersarapan, jangan lupa hidangan bijirin. Sewaktu membeli-belah, pilih bijirin yang menyediakan lima gram serat untuk setiap sajian. Kemudian, tambahkan buah-buahan dan susu tanpa lemak dalam senarai barangan yang hendak dibeli itu.

Sarapan mengandungi bahan makanan dan minuman yang dinyatakan itu bukan saja boleh disajikan dalam masa singkat malah ia menyediakan khasiat seperti protein, karbohidrat kompleks, serat, kalsium dan antioksidan.

Bijirin penuh yang dinikmati sewaktu sarapan mempunyai manfaatnya sendiri. Kajian diterbitkan awal tahun ini mendapati wanita yang mengambil sekurang-kurangnya satu sajian bijirin penuh sehari misalnya bijirin penuh sejuk atau sekeping roti bijirin penuh, mengalami pengurangan berat badan dan mempunyai pinggang lebih ramping berbanding mereka yang langsung tidak menjamah bijirin.

Sayangnya, lebih dua pertiga daripada kira-kira 2,000 wanita dalam kajian berkenaan tidak mengamalkan pengambilan sajian penting itu.

Usah lupa epal. Kajian terkini daripada Universiti Pennsylvania melaporkan mereka yang makan epal sebelum makan tengah hari akan mengambil kalori jauh lebih rendah (kira-kira 190 kalori) ketika menikmati hidangan tengah hari.

Epal mengandungi serat dan khasiat yang membuatkan seseorang itu berasa kenyang. Sukarelawan dalam kajian terbabit menikmati epal mereka kira-kira 15 minit sebelum makan tengah hari.

Penyelidik berpendapat, kesannya akan lebih dramatik jika mereka makan epal terbabit dengan kulitnya sekali kerana kandungan serat yang berlebihan dalam epal.

Kandungan seratnya yang tinggi membantu pembebasan gula secara perlahan ke dalam tubuh sekali gus membantu mengekalkan keseimbangan tahap gula darah.

Buah-buahan yang mudah dimakan ini juga banyak membantu dari segi penghadaman. Epal dan jus epal juga adalah sumber mineral yang membantu untuk menggalakkan pertumbuhan tulang.

sumber : harian metro online 03 feb 09

p/s : saya tgh sarapan minum nesvita depan pc ni...tetiba nampak info berguna ni...hiks=p...
3 comments

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…