permulaan yang baik

ok... dari mula ngandung lagi aku mmg berhajat nk breastfeed kan dani bila lahir...gigih tau aku google sana sini pasal BF ni...servey sana sini equipment dia..dan banyakla yg aku jumpa...

bila dani lahir, aku makin teruja utk BF kan dia...mula2 mmg susah n payah plus rumit si dani ni nk bukak mulut...dia hanya muncung kan mulutnye je...macam mane dia nk suck kan...hurmmm...lame2 dia dah pandai...ohh..mula2 je..dia baru nk blaja la tu..hehe

bila balik kampung utk berpantang, aku still going BF kan Dani...dah seminggu tu, aku try la pam susu..guna pam pureen je pun..utk permulaan..nanti kalau susu badan dah banyak, ade jugak aku bercita2 nk beli breast pump yg canggih2 tu..ikut rezekila...mudah mudahan...aminnn...

mula2 pam, aku jadik cam...alahaiiii...nape tak banyak susu ni...0.5 oz pun tak sampai tau...setitik dua titik je yg kuar...mula la aku pk2 nk bagi dani susu formula je...lama2 nipple tu jadik sakit...bila dani nyusu pun jenuhla aku tahan sakit...nurse kat sini kate, nk baikkan luka pada nipple tu, sapukan balik air susu badan tu kat tempat luka tu...alhamdulillah..mujarab jugak..la ni..kurang dahla sakitnya...

hari2 aku google camne nk banyakkan susu badan...
kawan2 ibu aku bagi petua pun ade...antaranye, minum air holick...la ni aku asikla minum air holick...
ade jugak aku tanya kat kak jemah camne dia masak air longan n lobak putih utk banyakkan susu badan...
dia cakap, lobak putih tu buat sup, n longan kering tu buat air macam air longan yg jual kat pasar malam tu...
pastu pam kena ikut jadual...tengah malam n tengah pagi....

semangat aku ni nk ikut petu2 kat atas tu...tapi tk makan la lagi lobak putih n longan kering tu...lobak putih ade tersimpan kat dlm freeze...longan kering tak carik lagi...kat sini susah sket nk carik..nk kena kuar ke Teluk Intan, kat sana banyak la kot..kat Giant tu..tgh pantang ni mane nk kuarnye...hehe...

dah set kat mind dah, malam tadi kalau dani bangun nk nyusu, aku akan pump ikut ytg kak jemah cakap tu...tgh malam n tgh pagi je...

dan hasilnyeeee....mmg aku tak jangka la....dapat 2 oz ok....aku pam lagi n lagi....nk dekat 4 oz....
cayalaahhhh..ni yg buat aku bersemangat lagi nk BF dani....malam kang nk buat lagi..hehe...

bukti aku dapat 2 oz mase mula2 aku pam tgh malam tadi...

gud dani..bagus anak mamaaaa....tdolah lena2 ek..kekenyangan lpas dapat susu...


♥ honey ♥

3 comments:

DiDa BumBLeBee said...

chaiyok2 anak..saya sokong..lepas ni bleh tanye ana lak when my time comes :)

Anonymous said...

beli breast pump tu awl2 ke da besalin baru beli?ngt nk beli tp takut membazir lak nnt...

pRincESs_N said...

beshnyerr bc experience ko wehh..detail ko cite..keep it up beb..nti aku da branak..aku tnye ko..

papepon..sile bg tips bunting pelamin...huhuu

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...