bagaimana kira EDD

::( ';')Jue(';' ):: said...

awak baru kawen 9 bulan @ 36 weeks le maknanya yer..erm..cemana kire EDD baby ekk??..sbb tgk awak dah 38 weeks pregnant..

ok..mula mula dulu aku sentap ok bila org tanya aku soklan macam ni...
org akan pk yg bukan2 kan...
tapi setelah aku baca..aku google, aku tanya doc...
aku temui juga jawapannye...

sekarang, aku dah tak kesah....sebab aku dah tau...
tak rugi kita bertanya kan...

aku try explen k...

aku copy paste dulu ape yg aku jumpa dalam satu forum ni...

"Memang kehamilan dikira berdasarkan hari pertama period terakhir dan bukan berdasarkan tarikh anda berkahwin. Tiada apa yang silap dan semua maklumat adalah benar. Anda perlu tahu bahawa minggu kehamilan ditentukan menerusi 2 cara. Satu ialah minggu gestasi yang dikira berdasarkan hari pertama haid terakhir, dan satu lagi ialah minggu kehamilan sebenar yang dikira sebaik persenyawaan berlaku di tiub Fallopio atau pun rahim. Oleh kerana minggu kehamilan sebenar sukar diketahui dengan tepat, maka ramai doktor di dunia memilih untuk melaporkan minggu gestasi kepada bakal ibu. Jadi, bagi anda, tarikh 20+7=27 dan bulan 5+9=bulan Februari 2009. Maka anda dijangka melahirkan bayi pada 27 Februari 2009. Sekarang anda berada dalam minggu 10 gestasi (dengan 2 minggu pertama itu anda tidak hamil walaupun perkiraan minggu kehamilan mengambil-kiranya sebagai "hamil"). Kadang-kala apabila buat skan ultrasound peringkat awal kehamilan, ukuran bayi lebih besar dan ini memberi usia gestasi yang lebih tinggi drp sepatutnya. Anda tidak perlu risau kerana akan ada skan tambahan dan usia bayi (minggu kehamilan) akan dibetulkan semula."


tarikh aku kahwin : 07 jun 2009
tarikh last aku period : 12 jun 09 - 17 jun 09
(mase majlis bertandang ke rumah lelaki aku pe'od)
sori kalau isu ini agak sensitive sebab terpaksa mnceritakan bab2 ni....
utk reference org2 yg tak tau nk kira EDD dan akan konpius dan pk bukan2...

utk kira hari = sila amik tarikh aku hari pertama period pada bulan last aku period..

12hb ditambah dgn 7 hari seminggu...
12 + 7 = 19

utk kira bulan = amik bulan last period
bulan jun + 9 bulan = bulan mac 2010

dan aku punye EDD adalah 19 mac 2010...

kalau tak paham lagi, rajin2kanlah jengah kat forum ni..

http://www.baiboo.com.my/expert-blog/malay-confinement/?cid=196


♥ honey ♥

7 comments:

::( ';')جو أمير(';' ):: said...

yana jgn la marah lak jue tanye tadi..

jue tanye sbb jue mmg tak taw cemana nak kire EDD nie sbnrnye.. sbb ade gak 2-3 org yg jue jumpe kes macam yana nie..tp bile jue tanye..dorang takde jawapan..tu yg jue still wondering ..camne nak kire EDD nie sbnrnye..sbb jue sdiri tgh kompius dgn EDD bb jue nie..kire sdiri lain..kire mase scan bb lain..tu yg jue tanye..takde niat lain..yana jgn marah or salah anggap yer..

missdiya84 said...

kalau bunting pelamin ni selalu kene anggapan yg bukan2 kan..nad pon dulu kene gak camtu..sampai nad naik pening kepala memikirkan..tentang EDD ni..after tanye doc n research..barula leh jawab soklan2 dari org yg terlmpau nk tau ni kan..

so biar je la ape org nk ckp..yg penting kite tau HALAL

pRincESs_N said...

thnx 4 da info..bagus2...bile nk bg tips kt aku sal bunting pelamin ni...

mAr@ZiEy said...

betul2...even best frenz suami Mar pun dok risau..coz tarikh ktorg kwen ngan sy pregnant terlalu dekat..

So far skg takde lg org yg bertanya..tp sy tau dlm dorg dok diam tu..mesti ade yg pk lain..

TQ sis bg info yg betul2 berguna

Unknown said...

akak pon tak tau sangat pasal sume nie neway thanxs for the info bleh pakai di masa akan datang haha

DiDa BumBLeBee said...

hani...terlambat komen..yeap..i'm facing the same situation (bunting pelamin)...lotih nak explain...i think better para wanita yg pregnant or not amik tahun mcm mane nak kire edd ni. x susah senang je..mcm hani kate...kire from ur 1st day of last period. dats how the DR n nurses kire

Unknown said...

a,slm..sy da konfius cmne nk kire usia kandungan..period sy dri 7.3.13-13.3.13 (10 hri sblm nikah)..sy nikah 16.3.13..bila pegi klinik doc tnye bila last period,sy bgtau 7.3.13 (tarikh smggu sblm nikah),lps tu doc bgtau usia kandungn sy dlm 7-8mggu..soalan sy,smggu sblm nikah tu dh d kira @ blom ?memndgkn sy nikah 16.3 n sptutnye next period sy 6.4.13 tp x dtg2 period..jwpn dri audari2 sekalian amat di hargai =)

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...