Skip to main content

patutla aku rasa panasss je 2 minggu ni...

lately ni mmg aku rasa panas sangat...ingatkan aku je yg rasa pans sebab pregy kan...org kate org pregy mmg panas bila dah nk dekat bersalin...org kate...

tapi bila sampai kat kampung pun panas jugak..semua cakap panasss..bila tdo konfem berpeluh2...ade satu hari tu, kat putrajaya la...akibat tak tahan panas, aku ajak enady masuk lam kete jap..pasang ekon..kul 2 pagi waktu tu...hahaha..layankan jela bininye ni..hikhik...yelah kan..kat umah aku mane ade ekon...nk pasang ekon pun tgh pk2 ni...tgh survey2...


sumber berita : harian metro

KUALA LUMPUR: Orang ramai dinasihatkan supaya tidak bimbang dengan cuaca panas yang melanda negara ini sejak Januari lalu memandangkan ia adalah kitaran normal yang sering dialami penduduk.

Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM), Dr Yap Kok Seng, berkata ketika ini adalah musim yang lebih kering dan panas dalam kitaran satu tahun berikutan kurangnya kepulan awan yang berfungsi menyekat sinaran terik secara terus daripada matahari. Beliau berkata, keadaan cuaca yang panas juga berpunca daripada ‘ekuinoks’ yang semakin menghampiri iaitu apabila siang dan malam menjadi sama panjang. “Cuaca panas berkenaan selalunya berlanjutan sehingga suku kedua Mac depan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam. Sementara itu, menurut Bahagian Ramalan JMM, cuaca panas yang melanda negara ini bukan sesuatu yang perlu dibimbangkan kerana ia berlaku setiap tahun, tetapi kurang disedari orang ramai kerana tempoh setahun bagi setiap kitaran musim. Katanya, cuaca paling panas yang dicatatkan melanda negara ini sejak Januari lalu adalah 36.7 darjah celsius di Alor Star, Kedah. “Purata cuaca yang dicatatkan sepanjang minggu ini saja 34 darjah celsius bagi Lembah Klang dan 36 darjah celsius bagi kawasan utara,” katanya.


♥ honey ♥
2 comments

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…