buat buku pink

yeayy, saya sudah ade buku pink itu...
pertama kali dalam hidup aku...
gambar di atas aku google saje
takde makna aku nak amik gambo sebab aku tgh lembik giler tadi...

pagi2 lagi aku dah pegi Klinik desa kat sg.merab
oh ye, disebabkan aku tinggal di Desa pinggiran putra
daerah kajang, makanya aku harus check up di Klinik Desa tersebut
Klinik Desa, Desa Putra namanye...

keadaan di klink pagi tadi...
sampai2 terus isi borang yang ade dalam buku pink tu...
ditemani oleh enady...sanggup dia amik cuti utk teman aku...
cuti dia banyak lagi takpe...
tapi aku tak cuti la...
cuti dahla cukup2 utk rayer nanti...
aku takdela suh dia teman tiap2 aku g check up..
kali ni jelah, tapi risau gak aku...
sebab jalan nak g klinik tu dari umah aku...
jauh n sangat la horrow...
takut kalau ade orang yg tahan keta n rompak...
wuhuu..scary scary...
tgkla keadaan nanti macam mane...

tekanan darah ok 110/70
Hb ok normal la 11.91
kalau yang bawah 11.00 tu ade problem la...
nak hb maintain kna makan zat besi banyak...
like, hati ayam, kerang dll...

n then masuk bilik yang ade aircond tu,
nurse tu kasik ubat ..
huhu banyak giler ubat kna makan..
lalu ke aku makan tu...
iron tablets, B complex, asid folic n vitamin C

dah nurse tu terangkan ape2 yang patut
bagus nurse tu..
layanan tip top...
aku tanya ape je mesti dia jawab dgn lembut je...
pastu dia suh tgu jap utk prepare amik darah utk tentukan Kumpulan Darah,
penyakit kelamin dan HIV...

adeeiii, aku dah cakap tadi ngan enady...
mesti kna amik darah banyak...
enady cakap, tak la...
dia amik yang macam cucuk setitik je tu...

sekali kna amik yang penuh satu picagari tu..
woohhhoo..aku takutttttt...
ye, aku takut ngan darah....
seram sejuk aku mase dia cucuk tu..
memula dia amik sebelah kiri...
sebab aku cakap aku pnah derma darah dulu...
belah kiri cepat nampak salur darah dia...
sekali dah cucuk...nan ado plak darah yg kuar...
arghh..dahla sakit...aku tahan je...
sampai seram sejuk badan aku...
nurse tu aku salute la...
takde pun nak marah2 seperti sangkaan ku kpd nurse2 yang sangat garang di hospital2 kerajaan...
jgn marah ek para jururawat di luar sana...
aku cakap berdasarkan pengalaman...
aku tau bukan semua, tapi kebanyakan yg aku pegi..macam tu lah...
kalau kat swasta, takde pulak nak marah2 kan..hurmm..
dah tak kuar belah kiri, cucuk lak belah kanan...
huhuhu..nan ado jugak darahnye....
uwaaaa....rase nak menjerit n nangis...
sakittt...
aku dah lembik dah...
nurse tu pun say sori ...
aku cakap takpe, aku tahan je...
nurse tu siap cakap jgn tahan sampai pengsan lak...

rehat jap dalam 5 minit...
tarik nafas panjang2...

nurse tu sambung balik keje dia...
kali ni nak amik kat tangan lak...
dia kater kat tangan sakit sikit la...
tapi aku rase kat tangan tak sakit sangat...
alhamdulillah...kuar jugak darah aku..
huh..berakhir keazaban aku nak kuar kan darah dari badan sendiri...
kat tangan jugak yang banyak darahnye...
lpas amik darah tu...
aku rase dah lain macam...
nak pitam...
nurse tu suh bukak puasa demi kesihatan aku...
lembik rasa badan ni..
enady risau dah...
nurse tu suh enady beli ape2 yang aku boleh telan...
singgah petronas n beli air susu n roti...
enady hantar aku balik opis...
kalau cuti aku banyak lagi, mmg aku cuti dah...
tapi apakan daya cuti ku tinggal 5 hari...
nak amik mc, malas pulak aku nak tgu...
sampai opis...rehat jap n aku menulis kat blog ni....
nak buat keje, ari ni kna angkat2 fail...
alahaiii..tak larat...
ok dah...nak rehat...
dah kul 1 dah...

5 comments:

mAr@ZiEy said...

Pengalaman mengajar kter di masa akan datang..hehehe..

jay said...

sabar yer..nnt kalo p routine checkup tiap2 bln lagi boring..seb bek p klinik desa, kalo k.putrajaya saket..dr pagi smp ptg tggu..letih..

Alya Shaka said...

nanti klu sy dah preggo bleh tanya ko apa2 kan...:P sumber rujukan gitu...

Jaga diri tau :)

nasya naim said...

::mesti bestkan ana..pengalaman pertama..::

Unknown said...

pengalaman pertama tu nanti leh berguru ngn nana lak yer..hihi

Hello!

Hello! I'm Back! Hahaha... Saje nak meninggalkan jejak kat entry tahun 2022 ni... jumpa lagi nanti.. :) ♥ mama Muhammad Dani Emir ♥ Nur ...