Skip to main content

durian oh durian

hai...selamat hari isnin...
nape ek susah betol nak aplod gambar kat dlm blog ni...
aku buat autopublish pun tak kuar2..
konpius konpius...
sepatutnya, entri durian ni kuar hari khamis ari tu..
tapi tak kuar...
aku publish la hari ni ek..
aku sememangnye peminat durian..
suke sangat durian...
tapi takleh makan banyak2...
aku cepat muak...
kat kampung ade jugak durian..
mase mula2 family aku pindah perak dulu..
kalau tiba musim dia..
mak aihhh...siap boleh berjual la kat tepi jln tu...
pastu kalau tak laku...ade peraih dtg amik...
buah durian bergolek golek je kat laman umah tu...
tak heran pun...
"papa, leh ke mkn ngan kulit tu sekali..hahaha.."

tapi sekarang....durian macam dah tak nak buah lagi...
sikit2 je dia berbuah...
ade yang berbuah langsung..
agknye merajuk sebab dulu buah durian bergolek2 je terbuang...
tapi jgn main2 tau degn pokok durian ni...
kalau kita tak jaga dia betul2..
maksud aku..bagi baja...belai2 batang pokok dia..
sambil tu cakap ngan dia...~mcm org gila kan...
tapi tulah hakikatnya, kalau nak buah durian berbuah lebat..
cubalah petua kat atas tu...
insyallah durian akan berbuah banyaaakkkkkk....
arwah aki n opah aku pun buat mcm ni...
lpas dorang meninggal...habis mcm tu je...
"ijai..baik baik..kang tercabut gigi tu..hehe"

korang suke durian tak?
rugila sape yg tak makan durian kan kan...
dah la susah nak berbuah...
bila dah gugur lom tentu lagi buah tu elok kan...
2 comments

Popular posts from this blog

Tips hapuskan ulat gonggok

Salam alaik,

Saudara Abdul Aziz dari Kelantan bertanya bagaimana cara nak kurangkan populasi Ulat Gonggok di rumahnya. Saya rasa mungkin ada sarangnya di tanah berdekatan.

Biar kita kenal dulu makhluk alam yang bernama Ulat Gonggok:
1. Umur Nyawa : 5 tahun ( kalau cukup makan )
2. Jumlah sekali bertelur : 200 hingga 300 butir
3. Banyaknya kaki : dalam 400
4. Bahaya tak : tak berbahaya kecuali kepada yang ada alergi
5. Kumpulan Kehidupan : arthropoda anak beranak ketam ( bukan serangga )
6. Tempat ia paling minat buat sarang : TEMPAT LEMBAB
7. Makanan Utama : DAUN-DAUN dan DAHAN-DAHAN reput
8. Kenapa ia masuk rumah : CARI TEMPAT BERTEDUH jika hujan lebat sangat
9. Boleh ke bersarang kat rumah : Selagi ada makanan dan kelembapan seperti di belakang almari, lubang-lubang tepi sinki dapur, tempat longgokan kertas atau pakaian yang lembab.

Bila kita kenal Ulat Gonggok, kita dah boleh kurangkan jumlahnya:

1. Dalam rumah :
>> cari tempat lembab dan punca lembab. Kalau sebabnya air menitis dari paip…

Tanda-tanda nak bersalin

sumber dari : here

Apakah tanda-tanda hampir bersalin? Tanda-tanda bersalin berbeza bagi kebanyakan wanita.

Bayi turun ke bawah

Perut menjadi ringan sekitar dua minggu sebelum kelahiran kerana kepala bayi sudah pun 'turun' ke dalam kawasan rangka tulang pelvis. Anda mungkin terasa:
sakit di bahagian kelangkang kerana bayi menekan.kerap membuang air kecil semasa ini kerana bayi menekan pundi kencingsakit perut, memulaskerap buang air besarkerap terkentut

Keluar lendir pekat atau keluar darah bercampur lendirLendir pekat seperti gam lekang dari laluan pintu rahim apabila pintu rahim mula menipis.Lendir bercampur darah pula keluar apabila pintu rahim mula membuka. Boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin. Segera ke hospital.Sakit belakang
Bayi beralih dan menekan tulang belakang anda.
Untuk mengurangkan sakit belakang anda, posisikan diri anda seperti merangkak (tapi jangan merangkak ke depan!), dan angkat atau tinggikan badan anda ke atas, tunggu kiraan 5 dan re…

Panduan Nak Daftar Anak Ke Tadika MAIWP

MAIWP - Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan
Tadika ni agak famous jugak di kawasan Putrajaya. Selain daripada silibus nya yang islamik, transit sampai petang, yuran bulanannya yang agak mampu bayar jugak menjadi pilihan bagi golongan pertengahan di Putrajaya ni. Yuran murah tu bonus.. :)
Ingat lagi tahun lepas mencarik dan pening nak buat pilihan nak sekolahkan Dani ni. Akhirnya sekolah ni menjadi pilihan bagi aku n husband. Dah isi borang bagai tapi lupa nak hantar. Nama Dani tercicir. Frust menonggeng aku. Then decide nak hantar dia ke sekolah tadika KEMAS kat Ayer Hitam. Dah register bagai. Tengah beli baju sekolah kat Serdang, dapat whatsapp yang Dani dapat sekolah kat Tadika Al-Hidayah MAIWP kat Presint 9.
Alhamdulillah... Sadis kalau diingat2 balik... :) 
Ada aku kisahkan dalam blog ni dulu... http://honeysour00.blogspot.com/2015/01/tadika-islam-maiwp-al-hidayah-presint-9.html
Tahun depan Dani 6 tahun, aku nak continue je dia sekolah kat situ. Habiskan segala-gala yang dia d…